Kebu: Nalen, Sthlm Italo Disco Party

Kebu, Nalen, Sthlm Italo Disco Party

Kebu: Nalen, Sthlm Italo Disco Party

Recenserad av Daniel Hånberg Alonso | GAFFA

Från nöjespalatset på kvarlevan av Brunkebergsåsen stiger det vit rök ikväll. Rätt ägodelar har valts ut från den tidigare Laman, reinkarnationen har hittats. På Lilla Scenen på Nalen under Sthlm Italo Disco Partys andra kväll står en finländare som inte är något mindre än Jean Michel Jarres efterträdare (trots att JMJ ännu är vid full vigör). Omgiven av en ringmur av analog teknologi, vid åtta synthar och sequencers tappade jag räkningen, tar han oss med ut på en resa genom universum. På sig, som om han redan vet om sitt öde, har han en Equinoxe t-shirt.

Kebu heter han och trots sitt gemytliga oförargliga yttre kunde han lika gärna vara en modern Merlin, som svänger runt sina armar som trollspön, med händerna på varsina synthar. Självklart är det just Jarre och Vangelis som reinkarneras framför oss, men även future pop som VNV Nation ekar mellan 1800-talsväggarna. Förre Fame Factory vinnaren Johan Becker studsar upp på scenen som gästsångare. Tillsammans framför de Space Odyssey, en låt inspirerad av filmen Gravity, och Kebus remix av Beckers 80-talsosande In the Heat of the Night.

Gubbarna som flockats från hela Europa för att delta på minifestivalen i Stockholms innerstad får vad som saknats på resten av konserterna. En upplevelse som bara kan kännas live. Medan resten av artisterna sjunger till playback så går det tvärtom inte att fånga det Kebu gör på skiva. Hans enda album To Jupiter and Back är en fin homage till 70-talets synthodysséer men saknar helt det organiska djup som vi får uppleva här ikväll. Som avslutning gör han sin egen rendition av Jan Hammers klassiska Crocketts Theme och har samtidigt gett oss alla ett minne för livet.