Zhala
Zhala

Zhala: Zhala

Album / Konichiwa Records
Utgivning D. 2015.05.27
Daniel Andersson

I dagens tuffa popklimat är det oerhört viktigt att få en bra start. Konkurrensen är stenhård. Albumdebuterande Zhala fick bästa möjliga hjälp av Robyn, när den svenska popstjärnan sajnade henne som första artist på Konichiwa Records. Ryktet spred sig över nationsgränsen, fick musikjournalister att ta till superlativ efter superlativ och det är debutsingeln Slippin Around och EP:n Prophet som ligger till grund för dessa hyllningar. Men Zhalas förtjänst vilar inte bara på musiken, utan även hennes sätt att ta sig an normer och föreställningar om tillhörighet, kön och representation. Hennes videor är ett slag i ansiktet på alla inskränkta människor som lurar bakom smutsiga dataskärmar.

Nämnda debutsingel är elektronisk pop med spaghetti-western-vibbar. Låten är allt annat än kommersiell och det är främst Zhalas mörka tonläge som är skillnaden gentemot exempelvis Robyns mer dansanta produktioner. Det blir dock aldrig The Knife-introvert. Det bästa med den här skivan är att inspelningen vilar på gränsen mellan det lättsamma och det svåra, och vill en nå ut med sitt budskap är detta uttryck mest effektivt. Att klä sina tankar i svårförstådda omskrivningar resulterar ofta i att massan missar dina åsikter.

Den stora behållningen på Zhalas debutalbum är klubbiga Aerobic Lambada. En låt som fångar samma rymd som en kyrkokör, men dansen sker på ett helt annat ställe. Det finns således mycket positivt att säga om denna skiva, men det finns även en hel del negativt. Ett flertal låtar är allt för intetsägande, saknar refränger, vilket resulterar i rena axelryckningar. Men i det stora hela är detta ett album som engagerar.