Behemoth: Sweden Rock Festival

Behemoth, Sweden Rock Festival

Behemoth: Sweden Rock Festival

Recenserad av Jesper Robild | GAFFA

Till hårdrockens underbara värld är du välkommen vem du än är, och det finns garanterat någonting för alla. Sista dagen av Sweden Rock Festival 2015 ger exempelvis det kristna bandet Jerusalem en exklusiv konsert på Sweden Stage. Men om scenen blivit välsignad på eftermiddagen så kan det lugnt sägas att den blir totalt fördömd strax efter midnatt när festivalens sista band kliver på. Eller vad sägs om fyra monsterlika polacker som sätter fyr på två uppochnervända kors och därefter river av en låt döpt till Christians To The Lions?

Behemoth må kanske inte vara lika farliga på riktigt som sina sjukaste genrebröder, och inte heller skivorna är längre särskilt true, cult eller black. Men ingen kan säga emot att deras liveshower är de mest ursinnigt ondsinta världen någonsin har skådat. Först och främst har vi alla visuella element som scendekor, uniformer, eld, masker, blod... och svart konfetti. Sedan naturligtvis själva musiken som är så brutal musik bara kan bli med konstant smattrande blastbeats, avgrundssprungna melodislingor och tre stämmor, den ena brutalare än den andra, som på mässande manér vrålar ut texter om Satans dominans.

Sedan frontmannen Nergals återkomst från sin leukemi är Behemoth både bättre och ondare än någonsin, och allra mest effektfull blir musiken live en mörk natt. Allting kan sägas personifieras i basisten Orion som med sin över två meter långa gestalt klampar runt över scenen som en mongolsk krigsherre och ser mer skräckinjagande ut än någon annan black metalmusiker kommit i närheten av.

Som guldkant på helvetet välssignas timmen med perfekt ljud och en grym setlist. Den avslutande mördarkombon Chant For Ezkaton 2000 och O Father, O Satan, O Sun! blir den perfekta avrundningen på en grym upplaga av Sweden Rock. Att kunna skapa en stämning av total underjordisk svärta på detta ultimata vis är en nästintill magisk bedrift, minst lika magisk som konserten.