Judas Priest: Sweden Rock Festival

Judas Priest, Sweden Rock Festival

Judas Priest: Sweden Rock Festival

Recenserad av Jesper Robild | GAFFA

Fyra år är ganska lång tid när man börjar närma sig normal pensionsålder. Just så många år sedan är det Judas Priest gjorde sin sista Sverigespelning, och redan då såg de lagom slitna ut. Men så hände något. Gitarristen KK Downing försvann inför avskedsturnén och ersattes av den cirka tre decennier yngre Richie Faulkner. Förra året kom ett nytt album och metalgudarna är nu mer vitala än på mycket länge, enligt egen utsago mycket tack just vare att Faulkner vuxit in som en fullvärdig medlem.

Den unge gitarristen står definitivt för hälften av scenenergin när Judas Priest är tillbaka i Norje. Även om soloutflykterna tillåts bli lite väl långa är han en gudabenådad strängbändare som fyller alla de skor som lämnats. Resten av energin står Rob Halford för, piggare än på åratal. Dessutom har hans röst på något magiskt vis fått sig en uppsving, för även om han står dubbelvikt genom Painkiller och får en del hjälp av reverb och delay låter han definitivt bättre än vid sitt förra besök på festivalen.

Konserten är lika mycket av en familjeföreställning som en musikuppvisning. Publikens ålder spänner säkert över sju decennier och de bjuds på motorcykel, otaliga klädombyten och hits från hela karriären. Ständigt bäst är Turbo Lover som framförs med en Halford iklädd någon sorts fluffig slängkappa av folie. Gladast överraskning är den halvt bortglömda Jawbreaker, och jublet når sina högsta höjder klockan 00:01 vid avslutande Living After Midnight, som till svenskarnas förtret slopades sist.

2014 års Redeemer Of Souls är inte britternas bästa bedrift och generöst med material från denna skapar en och annan sömnig period. Å andra sidan kan en väl ha förståelse för att bandet vill väva in lite nytt när Breaking The Law spelas för femtiomiljonte gången – dock blir det inte publiken som får stå för sången denna gång. Törsten efter ytterligare nytt material är inte enorm, men efter en uppvisning fylld av så här mycket liv får Judas Priest gärna komma tillbaka igen. Snart.