Maskinen : Luna, Bråvalla, Norrköping

Maskinen , Luna, Bråvalla, Norrköping

Maskinen : Luna, Bråvalla, Norrköping

Recenserad av Tina Berglund | GAFFA

För ett år sedan stod Frej Larsson i publiken och såg Kanye West uppträda. Ikväll står han återigen tillsammans med Herbert "Afasi" Munkhammar på scen och utgör ena halvan i den välsmorda duon Maskinen. Likt de stora namn som tidigare har agerat huvudakter är duon tio minuter sena. Det är ett konstant flöde med festivalbesökare som strömmar mot scenen och stämningen är toppad. Precis som Maskinens öppningslåt Höga Toppar Djupa Basar från den nya EP:n Stora Fötter Stora Skor. De rappar att de ska "göra det tills hela huset rasar" och för att anpassa det till kvällen så håller de på tills Bråvalla kollapsar. Marken vibrerar av den muskulösa basen och festivalaren jämte hoppar upp och ner i takt (och otakt när promillehalten gått i taket). Undan För Pundarn är den tredje låten som rullar in för kvällen och är ett gott exempel på den allmänna festivalmentalitet som går hand i hand med maskinens festeri.

För att höja stämningen ytterligare har de bjudit in Joy M'batha. Joy och Maskinen har de senaste månaderna hittat varandra och bjuder på underhållande inslag såväl på scen som utanför. Nyligen gick de på en lägenhetsvisning och tog väl tillvara på gästfriheten med råge. Det blir aldrig tråkigt med Maskinen som ständigt pushar både sina och andras gränser.

Killarna bjuder på en uttömmande show med extra allt, med såväl eldshow, personligt publikrekord, till 25 stycken väldressade skyltdockor och gästbesök av både tidigare nämnda Joy och Dim Out. Med Dim Out i spetsen bjuder de på något funkigare låtar när Inga Problem och Stora Fötter Stora Skor framförs. Kvällens klimax gånger tre äger rum när electro/rave/rap-duon kör Segertåget, Alla Som Inte Dansar och Krossa Alla Fönster i rad. Publiken är så gott som hemma och festen rullar vidare med Limousinen och avslutas med ett cashflow när Pengar rundar av kvällen.