Joey Bada$$ : Luna, Bråvalla, Norrköping

Joey Bada$$ , Luna, Bråvalla, Norrköping

Recenserad av Tina Berglund | GAFFA

I stil med sitt turnénamn suktar Joey Bada$$ efter världsdominans och har i och med kvällens spelning kommit ytterligare en bit på vägen. När han intar Luna-scenen på Bråvalla har även sommarvädret (svag överdrift, men det är ju åtminstone sol) hittat till festivalen.

Det är något visst med Joey Bada$$. Både hans intryck och uttryck känns rakt av genuint. Han rappar likt det inte finns någon morgondag. Vokalerna och konsonanterna faller i perfektion på tungan och hans karakteristiska röst böjer stål. Joey gör show för sitt namn och går in med attityden att bli ihågkommen, givetvis inleds konserten med 95 til infintiy. Rapparen kan dessutom inte få nog av sin publik och hoppar därför flertalet gånger ner till sina åhörare och gör ett försök till någon typ av stagedive till livvaktens stora förtret. En kan ju fråga sig om den vakten älskar sitt jobb lika mycket som Joey en dag som denna.

Kritikerna har sedan starten hyllat NY-rapparen för hans förmåga att återskapa old school-känslan från hiphoppens begynnelsedagar. Självklart bidrar även Statik Selektah till den tillfälliga tidsportalen. Främst under scratch-solot på Funky Ho$. Joey både hyllar och tar efter sina stora idoler och lyfter fram legenden J Dilla under låten Like Me. Joey Bada$$ föddes ett år efter en av hiphoppens stora fäder gav ut sitt debutalbum Illmatic men har trots det en attityd som hämtad från 90-talet. Joey lyckas anamma frustrationen och råheten i sitt samhällskritiska uttryck. Till skillnad från sina förfäder ser han istället sitt hemkvarter förändras och problemen byter skepnad. Råheten i hans röst bärs upp av ilskan över kapitalismens effekter och tar sig uttryck under bland annat Paper Trail$. En tidlös låt som behandlar de ständigt närvarande klasskillnaderna, såväl på 90-talet som nu.

Likt många andra rappare delar han även ödet av att förlora en närstående med alldeles för få år på nacken. Han väljer därför att tillägna låten Like Water till hiphop-kollegan Capital STEEZ.

Joey är en av grundarna till hiphop-kollektivet PRO ERA. Ett faktum som genomsyrar konserten i diverse former, bland annat genom väl valda underkläder med rejäla loggor och givetvis ekar orden mellan rappare och publik. Även Nyck Caution från kollektivet får en stund i Joeys rampljus och väljer att uppträda med låten Live For The Highs, Live For The Lows. Caution hänger kvar till slutet och medverkar även på avslutande låten Teach Me. Ett bonusspår från Joeys debutalbum B4.DA.$$. Hans närvaro höjer helhetsintrycket på det annars sparsmakade framträdandet med endast Joey och Statik Selektah på den osmyckade scenen.

En konsert med Joey Bada$$ är ett bevis på mycket. En påminnelse om de klassproblem som lever kvar än idag men även ett löfte om att den gamla hiphop-konsten kommer att bevaras även när nya generationer bär upp guldkedjorna.