Refused : Bråvalla, Norrköping

Refused , Bråvalla, Norrköping

Refused : Bråvalla, Norrköping

Recenserad av Mathias Skeppstedt | GAFFA

Refused var egentligen ett ganska ojämnt liveband när det begav sig på 90-talet. Bandet kunde hoppa mellan lysande och habila spelningar och replokalen var kanske inte deras favorittillhåll. Men nu 17 år efter att bandet upplöstes är det något helt annat. Refused är sjukt tajta och mycket bättre än de någonsin var på "den gamla goda tiden". Framför allt David Sandström har klivit fram som kanske Sveriges bästa trummis. På scenen i Bråvalla har han ett fruktansvärt driv och får låtarna att elegant hoppa mellan hardcore, metal, funk och jazz utan att det ser speciellt svårt ut.

Öppningen med nya Elektra är fruktansvärt bra och den låten framstår mer och mer som en av deras absolut bästa. Tillsammans med nya Francafrique som svänger något farligt på sitt egensinniga och aviga sätt är det bland de bästa låtarna ikväll. Det är inga pauser mellan låtarna, ingen luft, ingen chans att andas, bandet bara drar på för allt vad de har och utnyttjar varje sekund till att köra över den något kylslagna publiken.

Och fastän Refused spelar på den näst största scenen så står medlemmarna tätt ihop i mitten av scenen och behandlar konserten som en intim klubbspelning, något de absolut tjänar på. Och medan Dennis frammanar sin inre James Brown med danssteg, hopp och mikrofonsläng så håller sig resten av bandet klaustrofobiskt nära varandra som om de stod i en trång replokal igen.

Halvvägs in i spelningen slänger bandet in introt till Slayers klassiker Reign In Blood och man får en aning om vilket enormt metalband Refused skulle kunna vara om det inte hade ambitionen att spela alla andra genrer också. Sandström briljerar igen i en furiös Refused Are Fucking Dead innan Lyxén tillägnar New Noise till Zara Larsson för att man alltid måste prata genus. Och det känns inte som en slump att det är just Refused som tar upp Zara och hennes attack på den mansdominerade festivalscenen.