Joel Alme : Pacific, Bråvalla, Norrköping

Joel Alme , Pacific, Bråvalla, Norrköping

Recenserad av Tina Berglund | GAFFA

Det är en ömsesidig romans som äger rum mellan Joel Alme och den publik som fyller konserttältet på Bråvalla. De enda som existerar under denna timme är de kroppar som vistas inom tältväggarna och endast dem. Resten av Bråvalla gör sig inte påmind ens i periferin. Eller åtminstone känns det så.

Joel Alme sjunger om att vilja fly från sig själv och verkligheten. Men det finns ingen annanstans jag hellre vill vara än just precis i detta nu som utspelar sig. I dagens uppkopplade och högpresterande samhälle är det näst intill en utdöd konst. Men i själva verket det enda livet handlar om, vilket Joel poängterar. Med Joels egna ord: För man har alltid något bakom sig och man har alltid något framför sig. Dock är det inte alla som får avnjuta en konsert när de vistas i nuet. De försöker snarare ta sig igenom sekund för sekund. Dessa personer har stått Joel nära genom åren och det är till dem Joel tillägnar låtar så som Röda Bolaget. Hans fingrar springer över den vita gitarren och han sjunger till både sig själv men även till sin morfar som "drack lite för mycket".

Joels fjärde och senaste album Flyktligan handlar om just detta. När alkohol och självdestruktivitet sväljer själar hela. Om dem som inte lyckas fly från sina problem men som ständigt springer ifrån sin egen verklighet. En viktig skiva både för Joel och kollektivet. Konserten är lika personlig som albumet och det känns som att komma hem till en kär vän. Repertoaren består överlag av låtar från Flyktligan men även The Queen's Corner, Always On My Mind och A Young Summer's Youth har smygit sig in i låtlistan. Det blir ett kärt utbyte och publiken tar över tonen genom att sjunga på svenska. Snart Skiner Poseidon fyller tältet innan Joel tar över sången igen.

Joel Alme avslutar spelningen med Aldrig Bra På Livet. Åh, Joel. Du är bra på både livet och musik. Konserten är slut men romansen består.