Lars Winnerbäck : Panorama, Bråvalla, Norrköping

Lars Winnerbäck , Panorama, Bråvalla, Norrköping

Recenserad av Tina Berglund | GAFFA

Lars Winnerbäck kliver på scenen till pulsen av försommar under Vem Som Helst Blues, iklädd svart kavaj och melankolisk uppsyn (bara sådär som han kan se ut). Utifrån den stora folkmassan går det vid en snabb anblick att avgöra hur pass folkkär vår och allas Lars Winnerbäck faktiskt är. För många är det en nostalgisk spelning medan det för vissa är en första men gissningsvis inte sista kväll med Lars.

I en intervju med Värvet tidigare i år berättade musikern om sina farhågor om att han har gått och blivit en föredetting. Det är två år sedan albumet Hosianna släpptes och årets enda inbokade spelning i Sverige utspelar sig just nu. Utifrån den musikaliska agendan är han därför inte direkt högaktuell. En bidragande faktor till att han har känt sig någorlunda bortglömd den senaste tiden. Turligt nog påminner publiken på Bråvalla honom om att det är precis tvärtom. De kan inte få nog av honom. Halvvägs in på konserten tillägnar han Ett Sällsynt Exemplar till publiken och tackar för att han har fått hålla på i 20 år.

Ljudbilden matcher scendekoren som till en början består av trädtoppar i kombination med gitarrer som stundtals ylar mot månen. Den folkliga rocken tar ett djupt andetag och blåser liv i publiken då och då. Allt som oftast håller den dock ett gemytligt tempo. Textraderna sjunker in, sjungs med i och älskas. Lars kör en samling hits tillsammans med låtar från Hosianna som visserligen redan har hamnat i kategorin klassiker. Söndermarken, Elegi och Kom Ihåg Mig är bara ett fåtal exempel. Spelningen avslutas med både stil och värme när Utkast Till Ett Brev framförs i en avskalad version med endast piano och munspel. Lars har inte undgått publikens uppskattning och väljer därför att kliva ner från scen till dem.

Lasse, fina Lasse. Det är inte du som ska tacka oss. Det är vi som ska tacka dig för att du hållit på i 20 år. Vi hoppas på att det blir minst 20 år till, helst tills du blir gråhårig och om möjligt ännu visare.