Familjen : Bråvalla

Familjen , Bråvalla

Familjen : Bråvalla

Familjens techno på skånska har ganska svårt att hävda sig denna tidiga kväll, med den låga kvällssolen badande över publiken. Gruppens låtkatalog innehåller allt från publikfriande electropop-bangers till mörkare stråk av dov, malande techno till acid house- och madchester-präglade stycken. Allt mer eller mindre av förträfflig kvalitet. Publiken på plats väntar dock mest på hitsen. De där låtarna som gjort Familjen i allmänhet och Johan T Karlsson i synnerhet till ett fenomen som nästan kan kallas folkligt. Sedan har väl Karlssons deltagande i Så Mycket Bättre gjort sitt till – eller gjort nästan allt till.

Det unika ligger i att det är techno på svenska, och specifikt skånska. Men gruppen behärskar onekligen ren techno också, så där bara rakt upp och ned. De instrumentala, repetitiva partierna gör sig inte bäst så här i ljuset, med festivalpublik. Vi ska väl inte filosofera för mycket, men den där loopande musiken kräver passande omständigheter och visst tålamod för att de ska försätta en i suggestivt önskat tillstånd.

Karlsson flänger runt med sitt karakteristiska kroppsspråk. Spattigt, spastiskt och ormlikt. Men det vill sig inte riktigt. Och han verkar lite utmattad, tappar hela verser med jämna mellanrum och lämnar till publiken att allsånga i de mer kända låtarna. Ljudet i hans mick är också belagt med ett eko och ligger långt bak i mixen, vilket gör att det mest bara är trummor och elektronik som dominerar ljudbilden.

Sedan blir det ju rätt festligt i vilket fall som helst, bland Så Mycket Bättre-covers och P3-favoriter. Och Karlsson har en sensualitet över sig som är väldigt tilltalande. Det är technoparty trots att han ständigt trasslar in sig i micksladden och trots att rökmaskinen står på full fräs så en bara kan skönja gruppen och Karlssons basketkropp emellanåt.