Far & Son: Emmabodafestivalen

Far & Son, Emmabodafestivalen

Far & Son: Emmabodafestivalen

Recenserad av Jesper Robild | GAFFA

Den på förhand mest omtalade spelningen på Emmaboda var den som inte blev av, eller inte riktigt i alla fall. Anton Magnusson skulle uppträtt med rapkaraktären Mr Cool, men valde att ställa in efter hot och ett stort mediadrev. Klockan 14 på onsdagen gör bland annat han och Simon Gärdefors ett smygframträdande på minsta scenen, ett framträdande som de valt att kalla för grovshow. Texterna är själva definitionen av politiskt inkorrekt och uppmärksamheten kring Antons spelning är knappast orimlig. Framförallt blir det en intressant bild av var gränsen går. Simon G:s andra spelning för dagen är med Frej Larsson i Far & Son. Texterna handlar i princip uteslutande om drogromantik och att få säga CP så mycket som möjligt. Korrekt? Knappast. Tillräckligt för mediadrev? Tydligen inte.

Det är något med den här akten som doftar Bolibompa. Kanske är det just de uteblivna krönikorna i Nyheter24, som låter rapen stanna på en nivå som av samhället fortfarande ses som tillräckligt barnvänlig. Och radiovänlig. Eller kan det bero på utklädnaderna? Den gigantiska, talande calzonen? Far & Son live är åtminstone någonting helt annat än att höra outhärdligt repetiva Dubbel Margarita gå igång på radio när en minst behöver det. Frej och Simon har varit med länge och vet hur det går till att skapa en show. Spelningens behållning, förutom publikresponsen, är rekvisitan – men de har visat tidigare att de absolut kan bättre. Att en mustaschprydd tysk känd på 1940-talet kommer in och förgriper sig på Hans Majestät räcker inte jättelångt. Men visst är det snyggt av pizzakillarna att lyckas balansera så fint på linjen till skandal.