Carly Rae Jepsen
Emotion

Carly Rae Jepsen: Emotion

Album / School Boy
Utgivning D. 2015.08.21
Emil Viksell

Det uttrycksmässiga hopp Carly Rae Jepsen gjorde mellan debuten Tug War (2008) och Kiss (2012) är så långt det överhuvudtaget går att hoppa inom popmusikens mainstreamfåra. Från något som ibland kallas countrypop, men egentligen är så urvattnat att det knappt finns någon country kvar. En helt egen, specifik, kategori av slätstruket singer-songwriterism. Till superplastig, tjockt producerad tuggumipophouse. En transformation som gjorde hennes musik gott, mycket gott.

Emotion fortsätter på Kiss-plastighetspåret, men kanadensiska tar här turer som faktisk gör detta till en av årets bästa popplattor. Turer in i 80-talet och ut i funkigt spännande landmarker. Boy Problems för tankarna till Erik Hassles singel No Words. Borta är mycket av de fjantigheter som gjorde Kiss till en något sämre platta än vad den hade kunnat vara. In har inte ett mörker trätt, det låter alldeles för allvarligt i det här sammanhanget, men i alla fall ett allvar som återfinns i exempelvis Robyns musik.

Utöver alla de där svenskarna som är inblandade i "allt" som hörs, som Shellback, har Rae Jepsen också tagit hjälp av bland annat Dev Hynes (a.k.a. Blood Orange), Ariel Rechtsaid, som jobbat med bland annat Haim och Solange, och Rostam Batmanglij, som ingår i Vampire Weekend. Och det hörs verkligen att Dev varit inblandad i låten All That. Dessa medhjälpare och Rae Jepsens om inte modiga i så alla fall fräscha vägval bidrar till en ytterligt intressant ljudbild. Och ett djupare mer komplext ljudbygge än på föregångaren.