Tori Amos: Stockholm Music & Arts

Tori Amos, Stockholm Music & Arts

Tori Amos: Stockholm Music & Arts

Att säga att Tori Amos sysslar med pianoballader är som att säga att Coca-Cola Company sysslar med lemonadstånd. Men, i en viss bemärkelse gör hon just det, sysslar med pianoballader. Skillnaden är att hon behandlar sin pianomusik ömsom hårt, ömsom mjukt och på alla sätt där emellan. Hon slår på tangenterna, smeker tangenterna, gör egentligen allt för att musiken ska distansera sig från arketypiskt pianospel. Hennes röst befinner sig också i det där volatila fältet där sådana som Kate Bush, Björk och även Regina Spektor huserar.

Sedan är hon av den lynniga sorten. Eller det kallas så, egentligen är det väl bara sund integritet. Luger-reprensentanten spanar uppjagat efter eventuell fotograf som vågar trotsa fotoförbudet. Med allt det där följer också att hon spelar de låtar hon för tillfället känner för. Det kammas liksom inte medhårs. Vi får höra covers på Smells Like Teen Spirit, In Your Room, Streets Of Philadelphia och You Spin Me Round, bland andra. Bra låtar förvisso, på sina egna sätt, men i Amos händer lyfter de knappast eller blir särskilt nödvändiga nytolkningar.

Bäst är det när hon ägnar sig åt det hon gör bäst. Går loss på Bösendorfer-flygeln och låter sin uttrycksfulla röst spänna från rop till skönsång. Secret Spell, Silent All These Years och Taxi Ride går inte av för hackor. Däremellan ger hon ett stökigt intryck, trots att hon utöver flygeln även trakterar en synt samtidigt med jämna mellanrum. Hon bläddrar febrilt bland notpapprena som fladdrar och flyger i vinden, ursäktar sig med att hon är i klimakteriet och glömmer texterna utan hjälp. Sedan går hon av med sin grönvita stass och vita brillor, efter Dead Or Alive-covern, och allt känns lite i underkant och rumphugget.