Caribou: Way Out West

Caribou, Way Out West

Caribou: Way Out West

Recenserad av Daniel Horn | GAFFA

Gubben i mig vill skrika ut "Kolla Summerburst, här har ni riktig dansmusik!". Men den gubben ska bara hålla käft och dansa vidare. Inget beat får missas.

2010 visade Dan Snaith och hans Caribou upp sig på Stay Out West och bratparadiset Park Lane. Det resulterade i en kalejdoskopmönstrad kväll som fortfarande finns kvar starkt i minnet. Då var höjdpunkterna Sun och Bowls och hela den där känslan av att förskjutas rakt in i ett psykedeliskt filter.

Fem år senare och inte så mycket har förändrats, mer än att allt runt Dan Snaith numera andas självklar pepp. Way Out West-publiken älskar Caribou och det är en seger för musiken. Det här är nämligen live en idiotsäker uppvisning i organisk dansmusik. Från mjuk disco till stenhårda technobeats som kompas av trummor, synthar och gitarrer och med Arthur Russels goda ande svävande över ljudbilden.

På Caribous senaste fullängdare har Dan Snaith blivit än mer ett med det monotona, fömodligen inspirerad av sidoprojektet Daphni. Personligen uppskattar jag mer hans eklektiska och utspejsade sida, men i ett tält i Slottsskogen är hans psykedeliska upprepningar det enda som räknas. Inledande Our Loves dragningskraft är bevis nog. En del hinner lämna tältet innan låten är slut. Alla andra som stannar kvar är fast för gott.

Min kompanjon får det till 7 låtar på 75 minuter och det säger en hel del om själva upplägget. Dan Snaith tar sina perfekta kompositioner från Swim och Our Love och drar ut dem tills att explosionen kommer av bara farten. Den stora kärlekshymnen Can't Do Without You (i vanliga fall knappt fyra minuter lång) blir så lång som den i själva verket är menad att vara. Avslutningen med nyss nämnda låt, Odessa och Sun är bara helt sjuk! Ja, det finns nog ingen bättre synonym i det här sammanhanget. Svetten lackar och Dan Snaith ser gång på gång uppriktigt chockad och tagen ut när han blickar ut över publikhavet. You are crazy.