Pet Shop Boys: Way Out West

Pet Shop Boys, Way Out West

Pet Shop Boys: Way Out West

Recenserad av Andreas Bäckman | GAFFA

Hej och välkomna till den avslutande spelningen på fredagen på Way Out West 2015. Också känd som en dag på jobbet för Pet Shop Boys. Okej, det är väl lite hårt, men det finns inget fräscht eller kontemporärt över den här spelningen. Det är gammal skåpmat. Rutin. Varken bandet själva eller publiken tycks förvänta sig något annat heller. Och det är faktiskt helt okej. Här varvas klassiska hits som Opportunities, West End Girls och Domino Dancing med nyare alster som ärligt talat ganska få verkar bry sig särskilt mycket om. Det är nostalgin som råder. Neil Tennants (61) sångröst är förstås helt intakt och låter som om det vore 1987. Han har nog inte ens behövt äta mjöl, som Michael Jackson påstod att han gjorde för att hålla rösten mjuk och fin.

Det visuella har alltid varit key vad det gäller Pet Shop Boys och så även ikväll. Det är mäktiga lasrar kombinerat med konstant rökdimma, konfetti och animaliska dansare. Kolla på videon till Axis och ni fattar. Ibland när det blir lite tråkigt och segt nånstans i konsertens mitt kan man råka börja fundera på vad den megastora projektorn egentligen kostar, för backdropen är flawless. En uppvisning i hur bra någonting kan se ut bara man öppnar plånboken. För Pet Shop Boys är mer än någonting annat en show, ett spektakel som trots inledande skepsis inte går att värja sig mot. Ett tiotal kostymbyten senare så står man där i natten och dansar sig svettig till Go West och Always On My Mind. Som om man hade något val. När rusdrycken flödar, lasern skär genom luften och ett av tidernas mest ikoniska band spelar sina största hits så är det bara att kapitulera. Ge sig hän. Glömma allt det där som man tänkte i början om att bokningen kändes lite trött och daterad. Det är ändå Pet Shop Boys vi talar om. 80-talets i särklass bästa band, mitt i Slottsskogen. Det enda som egentligen saknas är Flamboyant. Denna hägring till låt som aldrig vill bli verklighet.