First Aid Kit: Way Out West

First Aid Kit, Way Out West

First Aid Kit: Way Out West

Recenserad av Daniel Horn | GAFFA

Det är lördag och den stora nostalgidagen på Way Out West. Patti Smith har röjt av Horses, Ride sprider 90-talsstämplat shoegaze-kaos och Chic har skickat ut listetta efter listetta. Och tro fan att även festivalens stora avslutningsakt kommer med ett nostalgifilter. För när Johanna och Klara Söderberg får bestämma är det lätt att försättas in i svunna tider. Bakom dem rullar klipp från deras ändlösa resor i det förlovade landet och First Aid Kits version av Simon & Garfunkels America tar vid. En enda lång roadtrip som skimrar av, just det, nostalgi.

För trots att First Aid Kit är här och nu får syskonen Söderberg allt att låta så gjort och detta skrivs ut i positiv bemärkelse. I deras händer blir saker och ting bara självklara och du känner dig trygg i sällskapet. Så länge det är musiken som står i fokus. Det är liksom väldigt svårt att tröttna på duons approach till americana när det görs med sådan frenesi. Det bor förmodligen en liten metaljävel i First Aid Kit, och den lille filuren tittar fram titt som tätt och gör att vi regnvåta First Aid Kit-vänner i publiken vaknar till liv.

Kanske att First Aid Kit med facit i hand inte var den mest glasklara avslutningsakten, kanske att regnet lägger lite sordin på stämningen, kanske att mellansnacken ändå kunde vara aningen mer inrepade, kanske att låta publiken längst fram stå för sången till Emmylou var ett misstag, kanske att bristen på det där lilla extra gästinhoppet (no offense Amanda Bergman, men vi var nog en del som hoppades på Patti Smith) var påtaglig. Dock, att så många "kanske" ändå i slutändan formas till ett utropstecken och en skön känsla i magen säger antagligen en del om First Aid Kits förmåga att trollbinda.