Chic feat. Nile Rodgers: Way Out West

Chic feat. Nile Rodgers, Way Out West

Chic feat. Nile Rodgers: Way Out West

Recenserad av Daniel Horn | GAFFA

Everybody Dance, I'm Coming Out, Upside Down, We Are Family, Let's Dance, Get Lucky, Le Freak, I Want Your Love ...

Till slut blir det nästan lite löjligt. Det som sker på Flamingo-scenen denna regniga eftermiddag är förmodligen festivalens hittills största hitkavalkad. Och ja, då räknar jag från 2007 fram till nu. Ingen kommer i närheten av Nile Rodgers katalog och det är han väldigt medveten om. I hans värld är en låt först värd någonting när den hamnar högst upp på topplistan. Sån är känslan när han inleder varje nytt spår med att deklarera saker som "här kommer ett medley med bara Billboard-toppar". När den färska singeln I'll Be There presenteras sker det i form av en kort kommentar om att den har tagit sig upp som nummer tre (?) på Amerikas dance chart och i bakgrunden ser vi videon till låten där Karlie Kross i stringtrosor åmar sig mot en massa Nile Rodgers-producerade vinyler.

Chic-frontaren är väldigt nöjd med sin låtskatt och det ska han ju givetvis också vara. Men han bör också vara innerligt nöjd med hur Chic låter 2015. Sångerskan Kimberly Davis är en stjärna med en helt enorm stämma och Jerry Barnes lek med basen är fascinerande. Det är bara så skönt att kolla in musiker som kan hantera sina instrument, utan att det slutar i onani. I första hand ska det svänga, nästa steg är att briljera.

Och på Way Out West briljerar Chic i sväng. Den här gigantiska orkestern som inte kan något annat än att leverera hits. Chic vinner i längden, regnet blir bara en del av mängden.