Robyn & La Bagatelle Magique: Love Is Free

Robyn & La Bagatelle Magique
Love Is Free

Album / Konichiwa Records
Utgivning D. 2015.08.07
Daniel Andersson

Robyn skriver sina egna regler oavsett influenser och utgångspunkter; ljudbilden på femspårsskivan Love Is Free är långt ifrån nyskapande, mer eller mindre utnött, men Robyn fångar ändå en nerv som får samtliga låtar att dansa som ett självgående housepiano. Robyn Miriam Carlsson har helt enkelt musiken i blodet. Denna gång handlar det om en sprudlande mix av rejv, house, pop och eurodisco.

Love Is Free är ett samarbete med Markus Jägerstedt och avlidne Christian Falk, och tillsammans utgör de La Bagatelle Magique. Omvärlden fick ta del av projektet genom trions tolkning av Loose Joints Tell You (Today). Arthur Russels originalversion är inte lika hitbetonad, vilket säger ganska mycket om skillnaderna mellan Robyn och upphovsmakaren. Några få justeringar och hela världen dansar. Och hela denna EP spritter av dansglädje och upptäckarlust. Kan dock sakna den avgörande pusselbiten som ger låtarna klassikerstämpel.

I stort finns det mycket att hämta; textraden "Shake it like a baby bottle" är exempelvis lika genialisk som Marvin Gayes "Baby, I'm hot just like an oven", och ger skivan en känsla av lättsamhet (klubbmusik borde ha mer plats för humor och självdistans). Detta är en av flera anledningar till att Got To Work It Out hamnar högt upp på listan över Robyn-favoriter. Titellåten är minst lika dansvänlig och det är ett spår som måste vara en populärkulturell artifakt från 1995. En lämning som nyligen återfunnits av Robyns expertteam.

Det är detaljerna som gör helheten, och denna EP äger många nyanser. Radiokanaler vill förmodligen ha mindre infall, men för musikälskaren finns det mycket att upptäcka.