Beatrice Eli: Popaganda, Stockholm

Beatrice Eli, Popaganda, Stockholm

Beatrice Eli: Popaganda, Stockholm

Recenserad av Jack Hildén | GAFFA

Det är inte alltid lätt att vinna över sina förutsättningar. Beatrice Eli öppnar Popaganda en halvmulen förmiddag. Den parodiskt coola publiken lunkar dit när de första tonerna kommer igång. Hon har fått den stora scenen, vilket får både artisten och publiken att se ganska… liten ut. Paradoxalt nog. En mindre scen hade varit bättre för att uppnå den intimitet jag ändå tänker att hennes musik vill skapa.

Den blonda frontfiguren är backad av två musiker, och det saknas ytterligare någon, kanske någon som kan ta över micken ibland istället för förinspelade röster. Första halvan av spelningen präglas av den tomheten. Överraskande avskalat, nästan nedtonat. Och här blottas en intressant kontrast med Beatrice Eli, kanske också med de generationskamrater hon brukar hopkopplas med. Så mycket handlar om attityd, det rent fysiska i att ta plats, att det vore ganska ointressant om inte musiken var så sårbar. För det är den verkligen, och det visar hon. I Love You, Violent Silence och Trust Issues är nästan obehagligt självkritiska och nakna. Texterna och desperationen gör att det lyfter från statements och poser. Det är lätt att få för sig att både Eli och Silvana Imam är outtröttliga aktivist-maskiner. Människor blir de först när motsatsen bevisas, som när Imam intervjuades i SvD om hur tröttsamt det är att alltid förväntas vara stark.

Sen kommer ju en andra halva också, där energi tillförs i form av danskollektivet Juck. Omställningen är omedelbar och effektiv. Publiken ruskas om av den tunga basen och jag kommer på mig själv med att önska att fler skulle våga dela upp sina konserter så, i sjok. Det är något både överraskande och alla-ska-med-inkluderande över det. Till slut har Skanstull fått en välbehövlig liten örfil, Popaganda är invigt och Beatrice Eli tar en, förvisso något stapplande, men ändå klar seger över sina förutsättningar.