Iron Maiden
The Book Of Souls

Iron Maiden: The Book Of Souls

Album / Parlophone
Utgivning D. 2015.09.04
Jesper Robild

De börjar bli gamla nu. Nostalgiturnéerna är uttömda, cancerspöket hägrar och en räds gång på gång huruvida det är dags för den sista turnén, det sista albumet. Om så vore rundar Iron Maiden av med sin mest överdådiga skapelse hittills. Fäblessen för låtar över åtta minuter har eskalerat de senaste 20 åren och kulminerar nu i ett dubbelalbum innehållandes bland annat 18-minutare kryddad med orkester. Möjligen är det här också första gången på 15 år som varken Eddie eller resten av omslaget är anskrämligt. Upplagt för en nervkittlande resa.

The Book Of Souls är ytterligare ett kliv bort från Run To The Hills, även om kortare historier avlöser talrika mastodontspår. Äntligen verkar de fått till rätt recept för de sistnämnda – inga evighetslånga upprepningar av samma textrad längre. Epos som melodispäckade The Red And The Black fylls istället med instrumentalpartier som lyser av spelglädje och trillingguror vars glödande soloeskapader avlöser varandra. Diplom för störst prestation tillskrivs Bruce som tar i från tårna till himlen. Det är ofta svårt att avgöra om det handlar om återvunna slingor eller ett särpräglat sound, men plankningen av Wasted Years är egentligen albumets enda pinsamma stund. För första gången sedan 1988 skymtas ingen klar skitlåt.

Jag ville ogärna behöva såga det kanske sista studioalbumet av bandet som bland annat lett mig fram till det här jobbet. Slutsatsen kunde inte varit mer motsatt. Världens bästa hårdrockare ror iland ett gyllene skepp med tillväxtpotential.