Makthaverskan: Debaser Medis, Stockholm

Makthaverskan, Debaser Medis, Stockholm

Makthaverskan: Debaser Medis, Stockholm

Makthaverskan delar två medlemmar med Westkust, i form av Gustav Data Andersson och Hugo Randulv, så vissa synergieffekter bär det onekligen med sig när båda banden gör gemensam sak på Debasers Medis scen (Westkust spelar först). Men det blir också tydligt att banden dras med liknande problematik live. På platta – gällande den senaste i Makthaverskans fall – är de båda tajta, stringenta och energirika. Live tappar de båda i slagkraft – fullständigt bitvis.

Makthaverskans frontkvinna Maja Milner verkar vilja stå lite mer på scen än Westkusts Julia Bjernelind, men mycket mer än så är det inte. Hon har givetvis ett skrik som både är punkvärdigt och sätts klart. Men särskilt mycket till show är det inte, även om hon verkligen ser bekväm ut där på scenen när hon hinkar bira mellan sångpartierna. Nä, musiken är rakt upp och ned framförd, vilket oftast är mer än nog på vilken spelning som helst. Katy Perrys mastodontframföranden varken kan eller bör vara ledstjärna. Men detta är lite för tråkigt. Det händer inget och även om musiken innehåller ett naturligt driv så tappar den i styrka när bandmedlemmarna mest shoegaze:ar ned i golvet – trots att spelandet inte kräver något egentligt trampande på effektpedaler.

Sedan är det ju ett knippe popperfekta låtar som Makthaverskan kommer med. Låtar som trots ganska tafatt inramning och ljum leverans är enastående. Den nya låten Witness låter också grym med sitt punkiga, Broder Daniel-ekande larm. Men nog fan borde det vara mer, hända mer, när "dödspop" står på menyn.