x
Graveyard: Innocence & Decadence

Graveyard
Innocence & Decadence

Graveyard: Innocence & Decadence

GAFFA

Album / Nuclear Blast
Utgivning D. 2015.09.25
Recenserad av
Tomas Lundström

Graveyard har ända sedan den självbetitlade debuten gått från klarhet till klarhet, för att numera vara en självklarhet inom retrorocken. De har oförtrutet och med en sällsynt kompromisslöshet spelat sig till en position som en grundsten i den tillbakablickande rockmusiken med sin bluesiga och smått psykedeliska progrock.

Det råder därför ingen tvekan vilket band det är man lyssnar på när Innocence & Decadence sparkar igång med Magnetic Shunk. Det låter Graveyard ut i fingerspetsarna, med Joakim Nilssons synnerligen karaktäristiska stämma i centrum.

På sitt fjärde album har man planterat några nya blommor i sin musikaliska rabatt och det är detaljer som förhöjer upplevelsen utan att avvika från bandets identitet.

På lugna och finstämda Too Much Is Not Enough dyker det upp ett härligt soulsväng, komplett med kvinnliga körer. Och på den krauttröskande From A Hole In A Wall, där återvändaren Truls Mörck tar plats bakom mikrofonen, tar man ut svängarna ordentligt och låter Axel Sjöberg slita hårt på trumpallen med den äran, medan man till och med kastat in lite synthesizer i mixen.

Men framför allt är känslan precis som vanligt att Graveyard släpper ifrån sig förbannat välgjord musik. Kvartetten har aldrig gjort en låt som känns som ett hafsverk och så är verkligen inte fallet nu heller. Känner man bandet sedan förut är man hemma direkt, men trots att det finns mängder med detaljer att upptäcka och gräva ner sig i, blir man aldrig riktigt golvad. För det var inget mindre än det här man hade förväntat sig. Och varför laga något som bevisligen inte är trasigt.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA