När 80-tal övergick i 90-tal uppstod ett fenomen som i dagens streamingtider kan te sig tämligen svårbegripligt: den brittiska B-sidehysterin. GAFFAs Tommy Juto pratar med skivbolagschefer, artistgiganter och PR-eliten för att undersöka dess herravälde och fall.
År 1904, när Berlinbaserade Odeon Records började utnyttja varenda millimeter av den nyligen uppfunna grammofonskivan genom sin första tvåsidiga utgåva i schellack anade ingen att det greppet skulle mynna ut i popindustrins främsta vapen i slutet av seklet.
Singelskivan i vinylformat etablerade sig under 50- och 60-talen i jukeboxar, grammofoner och i ungdomars transistorradioapparater vilket öppnade för försäljning av enstaka låtar – hits – och något behövde fylla utrymmet på andra sidan – B-sidan. Många gjorde det mesta möjliga av utrymmet;
VILL DU LÄSA MER?
Bli medlem och få full tillgång till allt exklusiva innehåll på Gaffa.se
Få den första månaden för 1 kr. - Därefter endast 49 kr. / månad.
- Tillgång till exklusiva intervjuer med toppmusiker
- Tillgång till recensioner av de viktigaste konserterna
- Tillgång till över 10 000 musikrecensioner
- Rabatt på biljetter till konserter och festivaler
- Ren musikupplevelse – välj bort störande annonser
Redan GAFFA+ medlem