GAFFA fick en pratstund med danska Efterklang apropå spelningen som äger rum ikväll på Uppsala Konsert & Kongress.
Vad kan publiken förvänta sig?
– Ett stort spektakel och förhoppningsvis en klassisk orkester och ett band i perfekt symbios. Det är i alla fall vår ambition och det vi arbetar hårt för att lyckas med under dessa orkesterkonserter. Vi spelar alla våra låtar från vårt senaste album Piramida, men i helt annorlunda versioner och vi har även beställt ett verk av Modern Fntazias. Stycket fungerar som ett intermezzo i mitten av konserten.
På vilket sätt förändras er musik när ni placerar den i ett livesammanhang?
– Den är mycket mer omedelbar. Då varje ton sker här och nu och inte kan göras om (som i studion) ges en frihet och en yta att bli överraskad. Men det kan samtidigt innebära en del tabbar, haha.
Har ni några ritualer innan ni går på scenen?
– Det brukar bli ett sånt där rop som US highschool football-lag sysslar med. En grej som Peter Broderick har tillfört bandet. Det har kommit att bli en tradition, men ingen av oss vet egentligen varför – det känns bara bra.
Vad brukar ni göra precis efter att ni har gått av scenen?
– Efter orkesterkonserterna kommer vi antagligen krama och tacka alla musiker i orkestern och så blir det väl att man går till merchbordet och snackar med publiken om deras upplevelser.
Vad har ni på er rider?
– Det är ren basic. Vi föredrar lokala varor och blir även glada när saker och ting är ekologiskt. Vårt mest exotiska önskemål är antagligen ginger beer.
Vilket är ert galnaste konsertminne?
– Det finns många. Stora upplevelser som Sydney Opera House, men också vilda kaotiska konserter på mikroscener under SXSW i Austin. Det sjukaste måste ha varit när vi spelade i Guangzhou i Kina. 1200 människor kom till konserten och skrek så högt att vi inte kunde höra musiken. Det gav oss ett svar på varför Beatles valde att bli ett studioband.