Nyhet

Bröderna Hårdrock förlorar namntvist

Ett filmbolag hann före.

Tvillingbröderna Erik och Per Gustafsson har inte rätt till varumärket "Bröderna Hårdrock". Det slår Patentbesvärsrätten fast.

Bröderna spelar i black metal-bandet Nifelheim och blev kända för allmänheten när SVT visade livsstilsdokumentären Bröderna Hårdrock. De hårdrockande bröderna är även igenkända från en reklamfilm för Trygg Hansa.

Erik och Per Gustafsson var inspirationskälla för Ulf Malmros film Mammas Pojkar och filmbolaget Bob Film valde att registrera varumärket "Bröderna Hårdrock", vilket fick bröderna Gustafsson att anmäla bolaget till Patent- och registreringsverket eftersom de anser att de äger varumärket.

Filmen ska också ha medfört obehag för de två hårdrockarna:


"Bob Films användning av märket har medfört stor skada för dem. I samband med lanseringen av filmen gick den alltjämt under namnet Bröderna Hårdrock. De blir dagligen stoppade av människor som frågar dem om produktionen i fråga och ropar repliker ur filmen för att göra sig lustiga. De har också fått många frågor om hur mycket de har fått betalt av Bob Film för att bolaget skulle få göra en film baserad på deras liv. Allt detta har berott på att omsättningskretsen associerar namnet till dem", skriver Patentbesvärsrätten i sina handlingar.

Patent- och registreringsverket valde dock att låta Bob Film behålla varumärket. Nu går även Patentbesvärsrätten på samma linje och avslår därmed överklagandet.

ANNONCE