Nyhet

''Det räcker inte bara att dela artiklar på sociala medier''

LÅT FÖR LÅT: Xenia Kriisin leder oss genom Bleed.

Debuten Hymn fick full pott av GAFFAs recensent och i höstas släppte Xenia Kriisin sitt andra album Bleed. Ordet "synd" hänger över den nya skivan, där berättelser och bekännelser bland annat hämtats från ett biktbås artisten satte upp. Nedanför berättar Xenia själv om var och en av de 14 låtarna. Lyssna på låtarna samtidigt som du läser om musiken.

1. Golden
 
– Hur vi styrs av av pengar och lämnar ett ruttet och kallt gyllene spår efter oss. Människans förfall som sker framför ögonen på oss och hur kapitalism förgör oss.
 
2. Flood/Bleeding
 
– Vad har jag gjort i detta liv och vad kommer efter det? Kommer syndafloden dränka mig eller slutar vi bara existera? Här tänkte jag hårda tankar om existens och hur människan på olika sätt kommer att hantera denna rädsla. 
 
3. Grow Old
 
– Hur vi hela tiden jobbar mot att åldras och rädslan över att glömmas bort under jorden, medan håret och naglarna fortfarande växer. 
 
4. Confession
 
– Denna skrev jag en sen kväll där jag vände ut och in på ordet synd. Denna är tillägnad alla som skrev till mig om deras syn på just detta ord. Detta bidrog till skivan och dess existens, tack och kärlek. 
 
5. Sun
 
– Denna är skriven till min älskade vän Lena som gjorde mig till tant Xenia. Den är till henne och hennes vackra barn och jag skrev den som en förlossningslåt, den mixades klart bara några dagar innan hon födde, så det var verkligen hennes. Sun är även en hyllning till kvinnan, modern och livmodern. Fan vad det är häftigt att kunna skapa liv, det förtjänar mer hyllningar än vad som ges. 
 
6. Wait/Go
 
– Denna var en av de första låtarna jag skrev när jag började med musiken till skivan. Det var väldigt nära valet och när SD klev in och färgade hela Sverige brunt så skrevs denna låt klart. Jag väntar fortfarande på ljusare tider. 
 
7. Will I Die
 
– Dödsångest och min hyllning och kärlek till gospel. 
 
8. Not Enough
 
– Hur kvinnor fortfarande lever under förtryck och våld. Det räcker inte bara med att dela artiklar på sociala medier utan konstant jobba för ett samhälle där kvinnan existerar i samfund, socialt, ekonomiskt och politiskt jämställt mannen. Det gör mig väldigt arg.
 
9. Love By Law
 
– Tvångsmässiga relationer, medberoende människor som är fast i missbruk och våld. 
 
10. Lilacs
 
– Domedagslåten har jag börjat kalla den för mig själv. Detta stycke är äldst på skivan, vi har spelat den väldigt länge live men är ännu inte trötta på den, det gillar jag, den har många historier bakom sig. 
 
11. High
 
– Min första poplåt kallar jag denna. Tanken var först att jag i sticket ville sjunga tillsammans med ett asfett maxat gitarrsolo, ni vet, lite för mycket. Denna idén kom aldrig till sin rätt så vi fick tänka om och helt plötsligt blev det ett körparti istället, en del som jag nu njuter otroligt av att spela till live. 
 
12. Sorry
 
– Detta lilla stycke arrade jag tillsammans med sångerskorna, vännerna och genierna Hannah Tolf och Miranda Bjerking Raeder när vi arbetade med en föreställning. Jag hade skrivit denna låt, grunderna till skivan men kände aldrig att den föll på plats. Sedan när vi behövde ett musikstycke till föreställningen There Is No Planet B så började vi leka med detta tema och det blev ett arrangemang där vi byter stämma efter varje fras, som ett litet kretslopp. Alla sjunger lead, över- och understämma, det är lite meckigt men kul och ett väldigt rörligt sound som hela tiden förändras. 
 
13. Time
 
– Denna tillägnar jag Johan Hjalmarsson, min älskade. 
 
14. Håller
 
– Denna är den enda som jag håller för mig själv. Med vissa låtar gillar jag inte att skriva folk på näsan, denna låt får man ha sin personliga relation till.
 
ANNONCE