GAFFA.se – allt om musik
Sahara Hotnights har ända sedan starten i Robertsfors 1992 bestått av Maria Andersson (sång, gitarr), Jennie Asplund (gitarr), Johanna Asplund (bas) och Josephine Forsman (trummor). De albumdebuterade 1999 med C’mon Let’s Pretend och har därefter släppt fullängdsskivorna Jennie Bomb (2001), Kiss & Tell (2004), What If Leaving Is A Loving Thing (2007), Sparks (2009) och självbetitlade Sahara Hotnights (2011).
Efter drygt tio års paus återvänder bandet nu med singeln Reverie som de själva beskriver som ”att hitta en fristad från mentalt kaos. En liten lovsång till eskapismen”. Albumet Love In Times Of Low Expectations släpps 6 maj.
Efter drygt tio års paus återvänder bandet nu med singeln Reverie som de själva beskriver som ”att hitta en fristad från mentalt kaos. En liten lovsång till eskapismen”. Albumet Love In Times Of Low Expectations släpps 6 maj.
2011 tog Sahara Hotnights en paus efter att ha spelat tillsammans i 20 år. 2022 återupptar Sahara Hotnights verksamheten efter ett uppehåll som blev längre än vad någon av dem hade trott. Den 6 maj kommer gruppens sjunde album Love In Times Of Low Expectations som är producerat av Petter Winnberg och Pierre Riddez, och singeln Reverie är det första smakprovet från albumet.
– Om man tittar på vår diskografi är det svårt att hitta någon platta som låter som någon av våra andra skivor. Med varje album har vi brutit ny mark och kanske inte riktigt gjort vad någon förväntar sig att vi ska göra. Det tycker jag gäller den nya också, säger Jennie Asplund i ett pressmeddelande.
– Vi har alltid behövt ta avstamp i något nytt för att det ska kännas meningsfullt, fyller Maria Andersson i och fortsätter:
– Så fort vi var i studion blev det tydligt att vi har väldigt mycket kvar att utforska. Under arbetet med nya skivan kändes det relevant att skala ner produktionen. Vi anammade ett mer minimalistisk sätt att spela och tänka; smalt och distinkt istället för att flexa rockmuskler.
– Så fort vi var i studion blev det tydligt att vi har väldigt mycket kvar att utforska. Under arbetet med nya skivan kändes det relevant att skala ner produktionen. Vi anammade ett mer minimalistisk sätt att spela och tänka; smalt och distinkt istället för att flexa rockmuskler.
Läs en längre intervju med Sahara Hotnights i GAFFAs kommande mars-nummer.
LÄS OCKSÅ: Way Out West med nytt släpp – "hans största spelning i Skandinavien"