Nyhet

Billy Corgan promotar album på sju olika språk – med hjälp av AI

"Billy, Jimmy och James är tillbaka med den gitarrbaserade old-school-stilen som vi är kända för!"

I början av augusti släppte The Smashing Pumpkins sitt trettonde studioalbum Aghori Mhori Mei. Albumet släpptes utan någon större reklamkampanj eller förhandslyssning, med undantag för singeln Sighommi som kom ut samma dag.

Nu har frontmannen Billy Corgan tagit marknadsföringen i egna händer. I en video uppmanar han publiken att lyssna på bandets nya fullängdare, och med hjälp av artificiell intelligens har han dessutom översatts till sju olika språk utöver engelska, enligt Blabbermouth.

– Hej allihopa, det här är William Patrick Corgan från The Smashing Pumpkins, som talar till er med hjälp av AI-magi. Men oroa er inte, innan AI förstör allting – inklusive all kultur – bör ni veta att The Smashing Pumpkins har släppt nytt, och vi återvänder till våra gamla rötter! Billy, Jimmy och James är tillbaka med den gitarrbaserade old-school-stilen som vi är kända för!, säger Corgan i klippet, som översatts till franska, tyska, grekiska, italienska, japanska, spanska och portugisiska.


Se några av klippen nedan:

Under förra hösten lämnade gitarristen Jeff Schroeder bandet efter 16 år, och i vintras meddelade bandet att de sökte en ny medlem med en öppen annons. Antalet ansökningar blev så omfattande att åtta personer arbetade på heltid för att granska kandidaterna och till slut meddelades att Kiki Wong blev Schroeders ersättare.


Gruppen är för närvarande på USA-turné, och framåt hösten tar de turnén vidare till Sydamerika.

Lyssna på Aghori Mhori Mei här:


LÄS OCKSÅ: NINE INCH NAILS GÖR MUSIKEN TILL NÄSTA TRON-FILM

ANNONCE