Leroy Joweihan ser digitaliseringen som en möjlighet för artister att snabbare möta publikens önskemål och utmana gamla maktstrukturer.
Musikindustrins snabba digitala utveckling kommer leda till ett ännu högre tempo, vilket även påverkar skapandet av musik, säger Leroy Joweihan på Sony Music Publishing i en intervju med Sveriges Radio.
— Något kan bli stort, men också försvinna lika fort, vilket har gjort att skapandet för musiken ändras också, säger han.
Han menar att både artister, upphovspersoner och skivbolag kan anpassa sig mycket snabbare idag och ge publiken det de vill ha, baserat på data och algoritmer. Joweihan ser på digitaliseringen som en dörröppnare för många artister och anser att det har varit avgörande för att skaka om maktstrukturer inom branschen, vilket gett plats åt fler genrer och artister.
Men trots de positiva effekterna av digitaliseringens framfart, påpekar Joweihan att skapandet av långsiktiga karriärer har blivit svårare. Han tror dock inte att den ökade takten kommer att avta.
— De artister som inte följer med i de senaste trenderna kommer få det svårare.
LÄS OCKSÅ: Netflix skrotar Prince-dokumentär