Virtuell underhållning - en rival till liveframträdanden?

Allt fler söker sig till virtuella konserter och annan online underhållning. Är då den virtuella världen ett hot mot livekonserter? Läs mer här.

5 sätt som virtuell underhållning snor rampljuset från liveframträdanden

Livekonserter har i alla tider lockat tusentals och åter tusentals åskådare – från fullsatta arenor till små, intima pubgig. Det har i många år varit ett  sätt att på nära håll uppleva musik och annan kultur. Men tekniken utvecklas i rasande fart, och virtuell underhållning tar allt mer plats och utmanar nu de traditionella sätten vi njuter av livemusik och andra event.

Hur lyckas virtuella konserter, onlinespel och till och med livecasinon återskapa spänningen i att vara på plats? Är den virtuella underhållning till och med på väg att ta över?

1. Virtuella konserter revolutionerar musiken

Föreställ dig att en världsberömd artist som exempelvis Lady Gaga eller Elton John kliver ut på scenen. En fantastisk upplevelse – det är bara det att den här scenen finns bara i den digitala världen. Det är en digital version av en konserthall, tillgänglig för alla som har en internetuppkoppling. Och med den fördelen att alla får plats – det blir aldrig ”lapp på luckan”, det vill säga slutsålt.

Med en virtuell konsert kan du komma närmare artisterna. De kan streama ögonblick från kulisserna och logen, och slå sig ner och svara på fansens frågor i realtid eller ta emot önskelåtar.  Den virtuella scenen erbjuder en interaktiv upplevelse och en intimitet som du aldrig kan få vid ett liveframträdande – såvida du inte är ett lyckligt fan som får en backstage-biljett.

2. Gaming som en social och underhållande kraftkälla

Spelindustrin har utvecklats till att bli en av de mest inflytelserika branscherna inom det globala underhållningslandskapet. Från de enkla arkadspelen på 70-talet pratar vi numera om en mångmiljardindustri, värd mer än film- och musikbranschen tillsammans. Spel är inte längre enbart ett tidsfördriv utan har blivit en betydande kraft inom underhållningsbranschen.

  • Mobilspel: Med utvecklingen av smartphones har spelandet blivit tillgängligt för en allt bredare publik. Spel som Among Us, Pokémon GO och Roblox har fått stora framgångar och har bevisat att spel inte längre bara är för datorer och spelkonsoller.
  • Online gaming: Från multiplayer-spel till plattformar för interaktivitet i realtid, som till exempel Zoom-spel eller en session i ett live casino blandas underhållning med engagemang för att skapa en unik digital upplevelse.
  • E-sport och streaming: E-sport växer så det knakar och dessa spelplattformar har förvandlat dataspelandet till en publiksport. Turneringar i spel som Call of Duty och League of Legends lockar miljontals åskådare, medan Twitch och andra plattformar låter spelare sända spelen live och bygga en social gemenskap.

3. Tillgängligheten till virtuella plattformar

Internet, och då speciellt den virtuella underhållningen, har gjort att shower och uppträdanden blivit tillgängliga för en global publik. Därmed kan vi njuta av konserter, spelevent och mycket annat utan att behöva köpa biljetter, klä upp oss och resa iväg till en arena. Dessutom till en mycket billigare peng.

4. Tekniken lyfter de virtuella upplevelserna

Teknikens framsteg tar de digitala upplevelserna till en ny nivå. Virtual Reality håller på att snabbt förändra framtiden för livemusiken. Och ju mer sofistikerad tekniken blir desto suddigare blir gränsen mellan verkligheten och det virtuella. AR, eller Augmented Reality, och AI är redan ett faktum och förväntas forma nästa generations upplevelser, inom spelande såväl som andra områden. Vi har redan sett hur karaktärer i spel rör sig i vårt eget vardagsrum eller ute i naturen – Just Pokémon GO är ett bra exempel på det.

5. Artisters och kreatörers förändrade roll i virtuella rum

Världens artister håller snabbt på att anpassa sig till den nya tekniken och hittar nya vägar till att kommunicera och nå ut till den breda publiken. Till exempel har Coldplay och U2 hållit konserter med VR. Paul McCartney släppt en 360-video där han spelar i San Fransisco.

Artister som Mariah Carey, Lil Nas X och Elton John har också hakat på denna virtuella trend och gett livekonserter och VR-interaktivitet via spelet Roblox.

Plattformar som Snapchat och TikTok har redan attraherat den yngre generationen och har miljontals användare, och idag kan i princip vem som helst sända en livekonsert som är tillgänglig i hela världen.

Även om en dator- eller mobilskärm inte kan återskapa extasen i en livepublik så erbjuder den virtuella underhållningen en förvånansvärd intimitet. Det här virtuella formatet har skapat ett närmare band mellan artister och deras fans.

Sammanfattning – hur ser underhållningsvärldens framtid ut?

Virtuell underhållning är inte längre bara ett substitut för livekonserter och andra shower. Det håller på att utvecklas till något helt eget och unikt. Med sina plattformar erbjuder de en fängslande, tillgänglig och interaktiv upplevelse, och framtiden känns just nu oerhört spännande.

Om du, som helst ser artisterna live, är orolig för att det kommer att dö ut och ge plats enbart för den virtuella underhållningen, så kan du vara lugn. Se det hellre som ett komplement, för livemusiken kommer aldrig att förlora sin publik, då den erbjuder en helt annan upplevelse än den virtuella världen.

Men oavsett om det är en digital konsert, ett uppslukande spel eller till och med ett live casino så har dessa plattformar skrivit om kartan över underhållningsbranschen.

ANNONCE