Nyhet

De nio bästa hardcoreplattorna – enligt Steve Aoki

Med flera ingående exempel beskriver dj:n sina favoriter inom genren.

De allra flesta associerar Steve Aoki med EDM, givet att han är en av världens mest kända dj:s med en rad artistsamarbeten på sitt cv, från Linkin Park till Backstreet Boys och Kid Cudi.

I en artikel med Louder Sound rör han sig dock utanför sin egen genre, när han listar sina personliga favoritplattor inom hardcore-genren.

– Om du frågar mig vad som utgör ett bra hardcore-album börjar jag direkt med det bästa. Det är ett mästerverk från början till slut, de är som hardcore Queen, med en Freddie Mercury-approach till musik, utan gränser, säger Aoki till Louder Sound. Plattan ifråga är Refuseds The Shape Of Punk To Come.


På plats nummer två listar Aoki Gorilla Biscuits Start Today, med motiveringen:

– De var med på den första mixtapen jag fick som gjorde mig intresserad av hela straight edge-scenen och punk och hardcore generellt. Jag kan vartenda ord på den plattan.

Han berättar vidare att deras låt Start Today! tog honom igenom en breakup och fick honom att gråta på sitt pojkrum.


Som tredje exempel delar han med sig av Fugazi13 Songs från 1989.

– Fugazi uppmärksammade mig på helt nya grejer. De introducerade mig till det nya progressiva rocksoundet i hardcorevärlden. Det gjorde mig öppen för Dischord-eran med Rites Of Spring, Sunny Day Real Estate, Christie Front Drive, Mineral och den här emogrejen som jag blev besatt av, säger Aoki och fortsätter:

– Jag är faktiskt ett superfan av Ian MacKaye, en groupie. Det finns ungefär tio personer inom musik där jag bara följer allt de gör och Ian MacKaye är en av dem.


Plattan Life. Love. Regret. med Unbroken är Aokis nästa val i ordningen.

– De var mörka, emotionella, de vände sig verkligen till kidsen som var förvirrade och arga, men de gjorde det coolt! De fick oss nördiga ungar att känna oss coola. Vi kunde säga ”vi lyssnar på Unbroken, vi är coola.” Jag älskar Unbroken och det albumet väcker många minnen, säger han.

På femte plats rekommenderar han Downcasts självbetitlade album Downcast, från 1991. Aoki berättar om när han först bekantade sig med hardcore-scenen, hade rakad skalle och pösiga jeans och kastade sig in i mosh-pits. När han sedan lyssnade på Downcast, som enligt honom var Ebullition Records flaggskepp, fick han en annan syn på scenen.


– Ebullition hade en kultur av straight edge hardcore som var mer som hippies, folk hade långt hår och det var en kultur som jag själv började identifiera mig med. Downcast var ett av albumen som tilltalade mig. Sångaren Kevin Doss texter var så smärtsamma med så mycket känsla. Jag älskar soundet, det var inte det vanliga chugga-chugga, det var något annat, säger han till Louder Sound.

Näst på tur Aokis hardcore-favoriter kommer Tragedy, även de med sitt självbetitlade album Tragedy.

– Det här är ett av de bästa albumen som någonsin gjorts, herregud! Mitt band turnerade faktiskt ihop med dem, de hade en label och skulle sajna oss vilket var en stor grej, säger Aoki och fortsätter:


– De var inte bara vänner för mig, de var bäst på att skapa det soundet. Det är fenomenalt!

På plats nummer sju kommer Envy med All the Footprints You’ve Ever Left And The Fear Expecting Ahead bland Aokis val.

– Den här kanske är för lik Tragedy, men jag vill nämna det för de får inte tillräckligt mycket kärlek. Främst för att de inte är amerikaner och folk tänker alltid på den amerikanska hardcore-scenen. Det här bandet är från Japan, de var mina favoriter inom emotional hardcore och öppnade en dörr till en helt ny sorts musik som jag blev kär i.


Näst sist listar Aoki bandet Shotmaker och plattan The Crayon Club.

– Det här är en av mina favoriter och de får ingen kärlek alls! De har inte ens plattan på Spotify! Det är fucked up! Jag fattar inte! Någon måste få upp den på Spotify, det är SÅ. JÄVLA. BRA!, säger han och fortsätter berätta att bandet var från Kanada. Han beskriver dem som ”enkel hardcore, inte straight edge, ackorden är komplicerade men inte all over the place.” Han säger också att sångaren sjunger helt galet högt.

Albumet Nine Patriotic Battle Hymns For Children med Born Against är Aokis sista rekommendation för Louder Sound.


– Jag pratar om det här sist, men det är nummer två för mig … Kanske högre än Gorilla Biscuits. Jag är besatt av sångaren Sam McPheeters, som jag är med Ian MacKaye. Mitt band gjorde en cover på Well Fed Fuck från det albumet.

Han avslutar med att hylla McPheeters som en sann konstnär och fantastisk poet och kallar albumet för ”ett av de viktigaste hardcore-albumen någonsin.”

LÄS OCKSÅ: ENTUSIAST FRAMFÖR DAFT PUNKS AROUND THE WORLD PÅ GAMMAL TELEFON


ANNONCE