Nyhet

Charli XCX delar Brat-manifest

Charli XCX har delat manifestet som markerade starten på "Brat"-eran.

2024 kan verkligen beskrivas som ett "Brat"-år. Nu har Charli XCX satt punkt för eran och delat det manifest från 2023 som låg till grund för den enorma marknadsföringssuccén som albumet Brat blev.

Den 29 december publicerade Charli XCX manifestet och sina tankar bakom Brat på sin Instagram-profil. Inläggen består av flera skärmdumpar från ett dokument som beskriver ambitionerna med "Brat summer", riktlinjer för albumets omslag, musikstil och reklamkampanj.

Om albumets omslag står det: "Omslaget till Brat ska vara provokativt, arrogant och djärvt. Vissa människor kommer att hata det. Det ska vara textbaserat, antingen med ett typsnitt på en enfärgad bakgrund eller någon form av målning på en vägg eller en bortglömd objekt."


LÄS OCKSÅ: ÅRSKRÖNIKA: "Charli XCX höll 2024 i ett järngrepp"

Albumet fick slutligen den idag ikoniska gröna färgen med enkel Brat-text och uttrycket kulminerar i beskrivningen av albumets ljudbild och marknadsföring, där kombinationen av "high art" och "low art" är central.

Hon skriver: "Det finns ingen förklaring till vad jag gör. Svaret är alltid 'inga kommentarer'. Vi ska odla lust, kaos och förstörelse. Hela albumkampanjen är 'high art'. Men det är också avgörande att förstå värdet av 'low art' och kändisskap. Kopplingen mellan dessa två är avgörande."


Sångerskan berör också sitt Boiler Room-set från februari 2024, som senare kom att markera starten på eran: "Det här bör vara det första jag annonserar. Jag kommer att spela ofärdiga demoinspelningar för första gången och få andra medarbetare på albumet att också DJ:a. Vi kommer att göra ändringar. Många ändringar. Det här blir första gången någon hör delar av musiken från Brat, men ingen kommer att veta vad de hör. I efterhand kommer dessa DJ-set att refereras till och ses tillbaka på."

Charli XCX avslutar manifestet med orden: "Du måste förstå min vision. Det här är globalt. Jag vill skapa momentum och berätta historien på ett laserfokuserat sätt. Vi ska utföra allt med styrka och självförtroende. Änglarna är redo och väntar. Det här är ögonblicket."

LÄS OCKSÅ: Charli XCX om nervskadan: "Lite av ett helvete"

Och det visade sig att manifestation ibland kan löna sig. Albumet, som släpptes den 7 juni, blev en enorm internationell succé. Brat spreds över hela Tiktok, där hashtaggen #Bratsummer användes i 1,4 miljoner videor. Albumets ikoniska neongröna färger, något enkla grafik och explosiva energi satte tonen för en sommar som handlade om att vara sig själv, ta chanser och vara modig.


Ordet "brat" blev snabbt en del av vardagsspråket, både internationellt och här i Sverige. Med den stjärnspäckade albumuppföljaren Brat And It's Completely Different But Also Still Brat övergick "Brat summer" snart till en "Brat autumn". Det är därför ingen överraskning att den brittiska ordboken Collins Dictionary officiellt utsåg "brat" till årets ord 2024, med beskrivningen: "kännetecknas av en självsäker, oberoende och hedonistisk attityd."

Brat hyllas internationellt med nomineringar till bland annat Grammys 2025 och MTV European Music Awards 2024.

LÄS OCKSÅ: Albumrecension: Charli XCX – Brat


ANNONCE