x

INTERVJU: Vud – danspop lika mångskiftande som Los Angeles

INTERVJU: Vud – danspop lika mångskiftande som Los Angeles

Los Angeles-baserade producenten David Mårtensson, alias Vud, har arbetat med artister som Elliphant och Mapei. Nu är han aktuell med första delen i sin EP-serie Collaborations – med danspop mångskiftande som Los Angeles.

Det är tisdag kväll och på namnkunniga livemusikbaren Hotel Café i Hollywood ska David Mårtensson snart gå upp på scenen, för att bidra med klaviatur till svenska singer-songwritern Violet Days. Innan dess hinner jag stämma av läget med den 28-årige multiinstrumentalisten. Inhopp av det här slaget är en vanlig men sekundär syssla för honom under den gassande LA-solen. Främst är han producent på gränsen mellan pop och dansmusik – där han kallar sig Vud. För två år sedan flyttade David till Kalifornien, och det har vid det här laget hunnit bli ett stort antal samarbeten och släpp.

Det senaste i raden är volym ett i en serie mini-EP:s - enkelt kallad Collaborations.

– Tanken är fyra stycken mini-EP:s, alla baserade kring samarbeten med artister, sångare och producenter som jag har lärt känna här i Los Angeles, från olika genrer, nationaliteter och åldrar. Det började som ett sätt att få ut låtar till offentligheten istället för att pitcha dem till artister. Vissa av låtarna började som projekt åt andra, men blev mycket mer personliga. Sammantaget representerar de mitt spektrum.

Den första låten i Collaborations-serien är tillbakalutade All That Matters, ihop med den amerikanska sångerskan Shel Bee, där en försiktig akustisk gitarr leder in lyssnaren till Shel Bee's lena stämma, ett minimalistiskt beat och en majestätisk brygga förstärkt av stämsång, som stegras tills basdroppen. Det låter möjligheter och sol, förväntningar och strand, med retroanstrykning – inte konstigt med tanke på att låten är skriven av Ned Albright, som under 60- och 70-talet skrev åt band som The Monkees och Archies. David vill låta det moderna subtilt hinta till svunna tider.

– Jag är väldigt influerad av 60- och 70-tal, och försöker liksom ta de influenserna med till nutida musikaliska sammanhang. Jag vill undersöka pop från olika vinklar.

Uppföljarspåret Celona låter dock väldigt mycket 2016. Här har David samarbetat med den japanske jazzgitarristen och hiphopproducenten Ikuma Matsuda, samt den svenske producenten, låtskrivaren och sångaren Jacob "Moose" Molin. Den svävande ljudbilden återfinns, men beat och melodi är tydligt filtrerat med ett futuristiskt häng, och sväng. Som producent rör sig David flexibelt mellan popmelodier, electronica och beats – och han har bland annat även samarbetat med Elliphant, Erik Hassle och svensk-amerikanska rap- och R&B-geniet Mapei. Hemmastudion går varm och Vud expanderar konstant som producentnamn. Detta trots att David knappast är ensam som svensk musiker och producent i LA. Tvärtom svämmar det över av svenskar.

– Som svensk har man många fördelar här, då vi har ett väldigt bra rykte som musiker. Så många sessions med amerikaner och andra nationaliteter kommer från deras positiva fördomar. Men samtidigt är det extremt många som gör samma sak, så det är bitvis kämpigt att ta sig fram, även fast LA utan tvekan är rätt plats för detta.

Davids eklektiska bakgrund – från att ha spelat i rockbandet Marissa Burns Trey, till det organiska house-projektet Formosa och egna glitch-hop-projektet Vudvuzela – kommer onekligen väl till pass i Los Angeles obarmhärtiga musikhierarki. Ett lite udda producentnamn är förstås också en hjälp. Var kommer egentligen "Vud" ifrån, frågar jag innan David går upp på scenen och yrkesvant sätter sig vid sitt keyboard (för att med sina pianotoner brodera ut Violet Days atmosfäriska låt Your Girl).

– Det är en vidareutveckling av en felskrivning i högstadiet vid ett upprop, där det blev Davud istället för David. Och vud betyder tydligen galen på något ancient språk.

Collaborations Volume 1 finns ute nu på Spotify och Soundcloud.

För mer musik av David Mårtensson - alias Vud - besök hans Soundcloud och Youtube.

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA