x

LÅT FÖR LÅT: Christian Kjellvander guidar oss igenom sitt senaste album

LÅT FÖR LÅT: Christian Kjellvander guidar oss igenom sitt senaste album

När Christian Kjellvanders A Village: Natural Light recenserades av Emil Viksell i GAFFA fick albumet det höga betyget fem av sex stjärnor. Hans motivering var bland annat:

"Kjellvander får sådant som mest låter som tillgjord spleen hos andra att låta som det absolut renaste och mest sanna svårmodet. Hos få andra känns livet lika skört och massivt syrefattigt. Och samtidigt konstruktivt."

Vi bad Kjellvander guida oss genom skivan – låt för låt. Läs hans tankar samtidigt som du lyssnar på musiken:

1. SHALLOW SEA

– Sista låten vi skulle spela in till skivan. Det blev inte bra och det var mitt fel. Jag hade försökt lura mitt band med en dålig låt. Vi tog en paus i inspelningen och jag skrev om hela låten; spelade in en trumloop och byggde en ny låt runt det. Tanken var att introt skulle ge en känsla av Hank Williams Ramblin Man. Men det blev nog mest Black Sabbath.

2. DARK AIN’T THAT DARK

– Texten handlar framför allt om ett slags behov av staden, av den kraft ett manipulerat och skapat ljus kan ge. Jag ville att det skulle låta som ett hotellobby-band, som stod på en liten glittrig scen i typ Borås 1972.

3. MIDSUMMER (RED DANCE)

– En slags drömskildring. En promenad hem över dimmiga fält klockan 04 på midsommarafton betraktas av en ensamstående dödgrävare som betraktat så mycket liv och livsöden genom åren. Sett så mycket men kanske glömt att dansa till musiken.

4. RIDERS IN THE RAIN

– Lätt den låt jag skrivit på längst inför den här skivan. Säkert två, tre år av vändor fram och tillbaka ... Ofta är det ju så himla svårt att skriva det enklaste av allt.

5. MISANTHROPE RIVER

– En moll-blues som handlar om allemansrätt, maktkamper och härskartekniker. Jag har alltid gillat långsamma gitarrsolon ... det är för lite långsamma sega gitarrsolon i dagens musik.

6. ALWAYS WITH THE HORSES

– Läste någonstans att poppelträd, som heter populus på latin, fick sitt namn för att de användes för att avgränsa folksamlingsplatser i Romarriket. Skulle jag bestämma träff med någon idag skulle det vara långt ifrån poppelträden och gärna till häst. 

7. STAGHORN SUMAC

– Jag har spenderat många kvällar under en rönnsumak. Det är nog till och med så att jag skulle ta med mig ett skott om jag tvingades fly från mitt hem. Och om jag flyr har jag Elvin Jones Raunchy Rita i lurarna.

8. GOOD CHILD

– Jag minns att jag skrev den samma dag vi avslutade inspelningen av The Pitcher 2013. Det enda vi verkligen kan kalla vårt är den kärlek vi har till andra människor. Jag visste det som sjuåring, sen glömde jag det. Men nu vet jag det igen.

9. GALLOW

– Nu när människan fällt så jävla många träd ... Vad fan ska vi bygga?

 FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA