LÅT FÖR LÅT med Robert Pehrssons Humbucker: "Nicke Andersson ringde och frågade om han trummade på låten"

LÅT FÖR LÅT med Robert Pehrssons Humbucker: "Nicke Andersson ringde och frågade om han trummade på låten"

Robert Pehrsson är knappast en okänd gitarrist, låtskrivare och sångare. Han har spelat med band som till exempel Thunder Express, Death Breath, Dundertåget och Imperial State Electric. För tre år sedan släppte han sitt debutalbum som soloartist, under namnet Robert Pehrssons Humbucker. För ett par veckor sedan släpptes uppföljaren Long Way To The Light och vi bad Robert gå igenom varje låt och berätta om hur den kom till, men först hans tankar om hela albumet generellt.

– En stor skillnad från förra plattan är att vi spelat en hel del live sen sist. Mitt sätt att skriva musik skiljer sig inte så mycket sen tidigare, men jag har ändå haft i åtanke att låtarna ska kunna spelas live i sin sanna form.

Albumet är producerat av Robert själv men mixat av Nicke Andersson (Imperial State Electric, The Hellacopters). Till sin hjälp har han också haft flera av hans musiker-vänner som spelat på skivan.

– Personligen tycker jag att den här skivan är starkare, men det är upp till lyssnaren att avgöra, menar Robert. Huvudsaken var att inte göra mig själv besviken och att i slutänden veta att jag gjort mitt absolut bästa.

Läs Roberts ord om varje låt samtidigt som du lyssnar på albumet:
 
 
1. SEND HER MY LOVE
 
– Perfekt öppningslåt med fart, fläkt och ett tydligt Humbucker sound. Texten speglar ängslan man kan känna då man träffar en partner och det känns som man dragit högsta vinsten på lotto, men samtidigt oroar sig för att man inte förtjänar någon så bra och fin. Låten hade ett helt annat intro på demostadiet och spelades även in så i studion. Men jag gick in i efterhand och skrev om det samt spelade in det på nytt. Nicke Andersson på trummor, min barndomsvän Johan Bäckman (Heavy Death) på bas samt Joseph Tholl (Enforcer, Black Trip) på körsång.
 
2. DISTANT BOUND
 
– Joseph Tholl har skrivit lejonparten av musiken samt hela texten. Han hade en demo på låten, men trodde inte riktigt på den själv. Jag hörde dock att det fanns något i den och arrade om den samt skrev ett nytt soloparti. I slutändan tycker jag den blev riktigt, riktigt bra och Tobias Egge (Imperial State Electric) sjunger fantastisk körsång. Joseph sjunger leadsång och spelar en kompgitarr. En av få låtar jag inte spelar alla gitarrer själv på. Jag borde göra så oftare, inser jag nu.
 
3. TRAVELING THROUGH THE DARK
 
– Längsta låten på skivan och den har för mig något av en episk känsla. Jag kände redan på demostadiet att den här låten var speciell. Solot i outrot är en första-tagning och total improvisation. I texten minns jag familj och vänner som genom olyckor eller sjukdom gått en för tidig död till mötes. För att minnas de fina stunderna måste man först igenom de mörka som så ofta förknippas med slutskedet av ett sjukdomsförlopp eller en olycka. Nicke Andersson på trummor, Johan Bäckman på bas och Joseph Tholl på körsång.
 
4. BREAK AWAY FROM THIS BROKEN HEART
 
– Den här låten skrev jag åt Dundertåget och den spelades då in under titeln Dårarnas Tid. Jag ville ge den en ny chans och spela in den så som jag hade tänkt från början. Det är nog det närmaste man kommer en ballad på skivan. Överlag ville jag på det här albumet skriva texter med så få metaforer som möjligt. Texten är rakt på sak och handlar om en separation jag gick igenom för några år sedan. Jag fick kämpa en del med solot av någon anledning, men det blev bra till sist. Jag är också väldigt nöjd med sången på den här låten. Jakob Ljungberg (Tribulation) på trummor, Johan Bäckman på bas och Joseph Tholl på körsång. Johannes Borgström glittrar med pianospel som verkligen lyfter låten!
 
5. PRETENDER
 
– Den här låten startade som en ballad, det var verkligen ett helt annat sound. Jag tyckte dock att jag inte fick till den i den formen. Det var det klassiska ”demon är bättre”-scenariot. Jag och Joseph satte oss med en kopp kaffe och varsin gitarr och stöpte om den i en ny form. Vi gick sen rätt in i studion och spelade in den. Jakob Ljungberg spelar trummor, Nicke Andersson spelar bas och jag och Joseph delar på leadsången. Det är den ”tuffaste” låten på skivan anser jag. Det roliga är att jag lätt kan göra klar balladen och ingen kommer någonsin höra att det i princip är samma låt. 
 
6. ZERO EMOTION
 
– Jag satt med en akustisk gitarr vid frukostbordet. Verserna bara rann ur mig och när jag kom till refrängen började jag spela och sjunga en av mina vänners gamla demos. Vännen heter Andreas Axelsson och jag ringde upp honom och frågade om jag fick använda hans refräng, det fick jag så nu har vi en 50/50 split på låten. Vi repar aldrig innan vi går in i studion. Så jag tog med min akustiska demo till Nicke Anderssons studio, vi drack kaffe och lyssnade. Sen satte Nicke trummorna på andra tagningen. Texten speglar kaoset efter en separation, när man är ute på hal is och inte riktigt har koll på läget. Nicke spelar även bas på den här låten. Johannes Borgström lyfter låten med sitt piano. Det är en lyx att ha vänner med så mycket talang att man kan ge dem en kort beskrivning på vad man är ute efter, sen får man tillbaka en grym tagning!
 
7. THE HOLLOW IN A RISING TONE
 
– Den här låten har jag skrivit musik till och Joseph texten. Jag var grymt nöjd med musiken och sångmelodin på på demon, men jag fick inte till någon text. Jag nynnade in hur jag hade tänkt att fraseringarna skulle gå och skickade det till Joseph. Han skrev texten i sin bil har han berättat. Jag inbillar mig att han skrivit texten med mig i åtanke snarare än sig själv som utgångspunkt. Det känns i varje fall så när jag sjunger den. Älskar att spela den här låten live och folk som hör den säger att det låter väldigt mycket Humbucker. Överlag får jag höra att vi har ett eget sound, något jag ser som en väldigt fin komplimang. 
 
Kuriosa: När Nicke mixade skivan ringde han mig och frågade om han trummade på låten, det gör han inte, det gör nämligen Jakob Ljungberg. Min gamla vapendragare Jens Lagergren (Dundertåget, Hello Saferide, Säkert) spelar bas. 
 
8. THE SOMBER SLEEPS
 
– Joseph Tholl står för text och musik samt leadsång. Joseph hade ett riff som han brukade spela när vi repade. Jag sa åt han att göra en låt av det, men det blev aldrig av. Till slut tvingade jag honom helt sonika att göra klart den. Återigen trodde han inte på den själv, men som tur var gjorde jag det.
 
Kuriosa: I "chugga chugga”-sticket innan solot klarade jag inte att spela gitarrpartiet tillräckligt bra, så just under det partiet är Joseph ensam gitarrist på skivan. Jonas Wikstrand (Enforcer) spelar episkt piano.
 
9. NO I DON’T
 
– Text och musik är skriven av Nicke Andersson. Jag och Nicke brukar skicka demos till varandra. Den här låten hade jag en demoversion av i min dator. Trots att jag hade ca 15 låtar att välja på till skivan frågade jag ändå Nicke om jag fick spela in den. Det fick jag och resultatet blev så bra att jag strök en av mina egna låtar för att istället lägga till den här. Ibland får jag frågan om varför jag gör sådana saker och svaret är enkelt. Jag vill göra den bästa skivan jag kan för att lyssnaren ska få en varierad och intressant lyssning. Om det innebär att jag inte har skrivit allt själv så är det inget jag ängslas över. Nicke lirar trummor, bas och sjunger körsång. Tobias Egge (Imperial State Electric) sjunger även han körsång.
 
Kuriosa: Det var svårt som fan att sjunga låten så den blev min egen. Nickes sång på demon var så sjukt bra så det kändes som jag bara gjorde en halvdan imitation. När vi mixade skivan hörde även Nicke att något var annorlunda med min röst på den här låten. Jag sa skamset, ”jo, det låter väl som jag försöker sjunga som dig”. Sen tvingade han mig att lägga om ett par fraser på sången där jag hade för svenska ”R” i min engelska.
 

Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA