x

"Här vill jag läka mig själv”

"Här vill jag läka mig själv”

Det är dags att vända blad – från förorten Rinkeby till ett bredare internationellt fokus. Cherrie pratar med GAFFA om en skräckinjagande somalisk drottning som blev till stor inspiration.

Det har gått ganska precis två år sedan Cherrie släppte sin hyllade debutplatta Sherihan när vi möts i Hagaparken utanför Stockholm. Solen ligger på och det infinner sig en lugn, harmonisk känsla i oss båda när vi kollar ut bland träden. En liknande känsla som Sherihan Abdulle vill förmedla på sin uppföljare.

– På första skivan låg mycket av tematiken i att vara sårbar och att försöka hitta styrkan genom det. Så kommer den här skivan och här vill jag typ läka mig själv. Jag vill må bra och jag mår bättre nu då jag bland annat är kär. Förut gnällde jag lite – ”jag vill inte må sådär, snälla lämna han”. Nu vill jag att det ska kännas som en förlängning av mitt första album, men mer att ”nu har vi gråtit så nu kan vi istället fokusera på glädje”.

För Cherrie var det viktigt att få känna och att vara ärlig med vad hon gått igenom, all sorg, alla dödsfall i orten och om depression.

– Nu när jag bearbetat det och lever min dröm så vill jag hjälpa andra att bearbeta det på ett hälsosammare sätt.

På första singeln Det Slår Mig Ibland är ljudbilden lättsammare. Mer lekfull. Ja, gladare. Cherrie pratar själv om hur hon på uppföljaren sjunger med annan teknik, mer med öppen mun och hur hon vågar ropa ut orden med högre volym i en ljusare, leksam ton. Hon vill att du som lyssnar ska känna att du omfamnas av hennes röst. Exempelvis i låten Sagoblått som ska kännas euforisk och som en kram.

“Jag vill representera Sverige för det är så vackert”

Albumet fortsätter ändå i samma stil som debuten med tanke på att hon skriver texter på ett fängslande och berättande vis. Varenda ord får öronen att spetsas och viljan att analysera situationerna för att göra de anpassade till sitt eget liv. Sista spåret Gatubarn är en hyllning till Cherries uppväxt i Finland och Sverige. Hon pratar om hur man i Sverige stänger in sig på vintern, men när sommaren kommer så lever alla som det vore den sista dagen i livet.

– I den låten så vill jag hylla min bakgrund här och om du tar bort en del av produktionen så låter det som en sommarvisa. Jag vill representera Sverige för det är så vackert.

Mitt i all eufori tar Cherrie mod till sig på albumet och vågar också hylla sin pappa som gick bort förra året. På ett värdigt sätt i samarbetet med Ozzy och Guleed, Kärt Barn, delar hon med sig av det mest personliga – utan att det bara blir sorg. Vi kollar gemensamt ut mot den vackra natursköna parken och hon säger att Stockholm är världens bästa stad att spendera sommaren i. Hon tvekar aldrig. Gör ord av varje tanke, lite som spoken word och sen glider vi in på ett annat viktigt tema för skivan.

– Jag tänker på nostalgi när det kommer till känslor som får mig att må bra och det är därför det känns lite som R&B från 2005. Det relaterar jag till saker som drog ner mig förut som jag kan le åt idag. Saker kan såklart fortfarande hända, men det kommer inte att dra ner mig för jag är så mycket starkare.

En skrämmande somalisk drottning

Mycket handlar alltså om att hitta styrkan eller kraften i sig själv. Att vara stolt. Namnet på albumet och på Cherries skivbolag, Araweelo, bygger på en berättelse om en historisk somalisk drottning som beskrivs som en stark ledare som slogs för kvinnors rätt och skapade vad som skulle kunna kallas ett matriarkat där kvinnor har makten. För Cherrie handlar det om att vara stolt över sitt somaliska ursprung – och särskilt att visa för unga somalier i Sverige att rötterna är något att vara stolt över. Något som också speglas bland annat i låten Sherihan Part II.

– Historien om Araweelo skulle typ skrämma oss som barn, men sedan jag var liten har jag tyckt att den berättelsen var inspirerande. Att hon var en bad ass och hela tanken med albumet är att visa att jag är stolt över mina rötter och min härkomst. Mina rötter gör mig äkta. Hon var en av de första kvinnliga härskarna som visade att vi behöver mer ”female energy” i världen. Nu glider jag lite bort från det lokala tänket i Rinkeby och blickar mer utåt i världen. Jag pratar om min roll som somalisk kvinna i Sverige, men också som svensk kvinna i världen.

Cherrie pratar om alla fördomar som når unga somaliska invandrare i Sverige. Att när man googlar på somalier så kommer ord som ”analfabeter”, ”dumma” och att många känner sig utpekade och utskrattade även av andra invandrare. Hon berättar att när hon var yngre och dejtade en kille så blev han mobbad för att ”han dejtade en somalier”. Hennes kusin brukade också ljuga om att hon var från Etiopien för att undgå den hårda jargongen.

– Därför pratar jag om min stolthet som somalisk kvinna. I en annan intervju så sa jag att ”jag är bäst för att jag är somalier” och det är inte för att vara kaxig. Det är för att visa att det ska prägla mina lyssnares undermedvetna. Att det är okej. Vi har så mycket rik kultur och vacker poesi. Sen så kommer unga artister som Ozzy, Guleed och Yasin – och verkligen visar att ”we are the shit”.

Energin är universell

Araweelo finns också två bonuslåtar på engelska. En homage till alla internationella fans som följt med på hennes resa. Det blir en slags cirkel som sluts i och med att Cherrie har turnerat runt hela jorden – från konserter i Chicago och Los Angeles till europeiska turnéer med Stormzy och Lethal Bizzle. Men ett framtida släpp på engelska känns inte aktuellt.

– Det är ingenting jag strävar efter. Jag har alltid fattat att just med R&B så är den redan så pass internationell i sin genre. Jag tror att även om man inte förstår språket så har jag insett att de fattar vad jag står för och mina intentioner. Det bästa du kan göra är att vara dig själv och internationellt verkar folk ha fattat ”what I’m about”.

Även om Cherries tidiga inspirationer som Aaliyah, Destiny’s Child och Brandy fick henne till en början att skriva på engelska så är svenska hennes sätt att kommunicera sina känslor. Under konserterna utomlands så fokuserar hon mycket på att närma sig publiken genom att förklara sina texter, sina upplevelser om dödsskjutningar i Rinkeby och försöker få folk att relatera det till sina egna liv. Vilket verkar ha fungerat då mängder av fans skickar privata meddelanden om att de ”inte fattar ett ord, men att din energi är universell”. Det är det finaste som Cherrie känner att hon kan förmedla.

– Jag har aldrig ens känt mig pushad att skriva på engelska. Mycket handlar om att en av mina låtar blev viral på Twitter och folk såg videon med mörka kroppar som var glada i en förort där det bara bor invandrare. Jag kompromissar inte med min konst utan folk verkar fatta vad jag står för.

Textdiskussioner i USA

Hennes universella språk har gillats av stora internationella artister som Kehlani och Stormzy som båda skrivit engelska verser till remixer av dels hajplåten och kärleksförklaringen till orten 163 För Evigt respektive megahitten Aldrig Igen (Må Sådär). Hon hävdar dock att sjunga på svenska inför en publik som inte fattar språket är en speciell känsla, men något som på mer intima spelningar i USA lett till att publiken öppet diskuterat innehållet mitt under pågående konsert. Hon har på ett eller annat sätt blivit en internationell förebild och ikon.

– Det spelar ingen roll vilket språk du sjunger på om det kommer att kännas. Det kommer röra sig ut till människor hur långt bort de än befinner sig. I Sydkorea eller Österrike. När andra frågat mig om det är jobbigt med pressen att vara en förebild så tänker jag alltid: nej. Har jag blivit en förebild så är det för att jag är mig själv. Jag har fått verktyg till att göra någonting som på ett eller annat sätt förändrar världen eller i alla fall för någon människa. Det räddar mig lika mycket som jag hoppas det gör det för någon annan någonstans.

“Processen var faktiskt lite läskig”

Trots hyllningar, lovord och prisregnet efter den hyllade debutplattan, konserter över hela världen, ett sommarprat i radio och SVT-serien Ut Ur Mörkret så känner Cherrie inte mycket press på sig. Även om hon kan tycka att känslan att släppa ett andra album är helt annorlunda än debuten. Första albumet tog två år att få klart, medan det här albumet spelats in på tre och en halv månad.

Hon berättar att hon visserligen suttit i studion vissa dagar utan att skapa musik, men att det ändå funnits en annan viktig del närvarande i processen. Nämligen diskussioner om livet, om känslor och om musiken. Att äta god mat. Att sätta sig i en park. Att ta in sina tjejkompisar till studion och att de fått med sina namn i vissa låtar. Att må bra helt enkelt.

– Jag trodde att det skulle bli jobbigt och jag förväntade mig inte att det skulle vara lika givande som det gjorde förra gången på grund av tidsbristen. Men det har varit så mycket mer än vad jag kunde förväntat mig. Det bästa är de jag haft runt mig. Amr Badr som också producerade Sherihan samt Sonny Falberg från Norlie & KKV som är en av mina bästa vänner. Processen var faktiskt lite läskig eftersom allt gick så bra så vi bara väntade på något skulle gå fel. Det är svårt att göra en bra uppföljare.

Hur menar du då?

– Jag kan inte komma på någon av mina favoritartister som gjort en riktigt bra andra skiva. Du har hela livet på dig att förbereda dig för första och när andra släpps har du kommit in i en ny livsstil och då ska du göra något som känns lika mycket. Men jag hade redan förberett mycket i huvudet så jag har förmedlat det jag vill säga med den här skivan.

Äkta känslor

Den internationella aspekten har fått en större plats och det speglas mer och mer i inspelningsprocessen. Skivan spelades in i Amsterdam, i London och i Los Angeles istället för endast i Stockholm. De känslor som Cherrie nu sjunger om kände hon på riktigt i studion. Känslor om eufori, känslor om kärlek och känslor om att gå vidare för att må bra.

När vi avslutar intervjun ringer hennes mobil non stop. Det är planering för stundande konsert i Umeå och ett besök på kinesiska ambassaden för att skaffa visum inför en spelning i Beijing.

– Det där kändes som ett terapisamtal att prata så mycket om sig själv.

Sanningen är att jag kände exakt samma sak efter att i en timme ha diskuterat skivan och vad framtiden har att bjuda på för Cherrie. Att vi förtjänar att må bra och bara njuta av att prata om musik och inspiration i en solig park i Stockholm. Hon kan verkligen det där med att berätta och få den som har äran att lyssna att börja tänka. Ett drag som gjort henne till en internationell superstjärna trots valet att sjunga på svenska.

Cherrie om …

… samarbetet med Kehlani

– Hon hade sin första spelning i Sverige och våra managers hade kontakt med varandra. Sen såg hon videon till 163 För Evigt och hon fick feeling. Hon pratade om en glädje som jag förmedlat. Mitt under pågående Grammyvecka och inför ett stort samarbete med Cardi B spelade hon in sin vers och jag var i Thailand med min pojkvän när jag fick ett SMS som löd ”I’ve got K:s verse”. Jag var fett förvirrad – vem är ”K”? Vers? Sen insåg jag vad det handlade om och vi ställde oss och hoppade runt inne på restaurangen. Jag ser verkligen upp till henne för hon är smart och pratar om kärlek, självkänsla och struggles och sånt.

… mål som hon vill uppnå i karriären

– Jag försöker att inte sätta sådana mål. Det enda riktigt personliga jag vill göra är att bygga ett hus i Somalia. Förutom det vill jag gärna uppträda på Afropunk och Coachella vilket inte känns omöjligt längre så nu vågar jag säga det. Annars kanske göra en låt med Drake. Jag vet inte varför egentligen för han är inte min favoritartist, men jag tror att vi skulle göra en riktigt fet låt. Jag vill så klart nå ut till fler och röra mig mot något större.

… vad nostalgi betyder

– Skivan bygger mycket på nostalgi vilket för mig är en euforisk känsla vilket är temat i låten Känns Som ’05. Då tänker jag som är född 1991 som kommer från Playahead-eran på när tåget slutade gå tre på natten på helgerna. Och när man gick på Ung08 och ungdomsdisco och vi sprang för livet för att hinna till sista tåget. Eller att bara hänga på Järvafältet. Att vara uppe hela natten efter att ha varit ute hela dagen och skicka låtar till varandra på MSN och lyssna på samma låt på repeat. Det är en tid och en vibe som jag tror inte många andra sjunger om då det var så nyligen ändå.

… artisten som fick henne att börja med musik

– Jag har alltid älskat R&B för att de sjöng så vackert med vackra melodier framförda av coola tjejer. Det var aldrig texten som tog mig någonstans. Innan jag började med musiken så gick jag igenom så mycket och det var då 2014 som Jhene Aiko släppte sitt första mixtape. Det fanns en låt, You Vs. Them, och du vet, jag fick höra den när jag varit deprimerad och inte visste vad jag skulle göra i livet. Den är så vacker och det var första gången jag lyssnade på texten på riktigt. Jag jobbade som ledsagare på centralstationen och kunde på rasterna lyssna på låten på repeat sittandes i kylan utanför stadshuset. Mitt i vintern! Det gav mig en början till att förstå mitt syfte och det sjukaste var fyra år senare när jag fick åka till hennes hemstad och öppna för henne. Det var ett riktigt shero-moment.

… musikkritiker

– Alltså jag läser mycket av det och blir tacksam, men det spelar inte så stor roll om ni tycker att det är bra. För det är inte för er egentligen. Jag tror inte man kan lyssna på musik för att säga att det är för ytligt eller för lite. Jag vet att det låter bra, men jag kanske skulle bli lite ledsen om någon var kritisk till mitt andra album i alla fall. Fast jag vet vad jag tycker och jag vet att det inte spelar så stor roll vad kritiker tycker för människor som behöver musiken.

… vänskapen och arbetsprocessen med Sonny från Norlie & KKV

– När du är kring Sonny så hittar du nya sätt att jobba på för du vet han är ju en popstjärna! Han tar fram en flaska rött och lagar mat i sin lyxlägenhet på söder. Sen sitter vi framför en brasa och skriver. Sen åker vi till studion och då blir det ett ”shit vad har vi skapat”-moment. Det är så positivt att känna någon som förstår kommersiell musik men som också kan det där med vackra ord och formuleringar. Både Sonny och Amr har gjort den här processen så mycket lättare. Jag har till hundra procent känt sådan lycka i studion.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA