x

"Vår musik behandlar inte den verkliga världen"

"Vår musik behandlar inte den verkliga världen"

Sedan starten 2006 har de prompt hållit sig till engelska, annars hade det kanske stått クロスフェイス på konvoluten. På en plats där många landsmän håller sig till modersmålet när de gör internationellt gångbar musik bryter Crossfaith språkbarriären och har på så vis haft en fördel när det kommer till att skaffa sig fans över hela klotet. Bandets färdigheter som kompositörer ska naturligtvis inte heller underskattas. Kombinera deras elektroniskt präglade metalcore med intensiva liveframträdanden och du får en av Japans största internationella succéer i modern tid. GAFFA har pratat med Crossfaiths sångare Kenta Koie om nya albumet Ex_Machina.

När det gäller det musikaliska, vilken är den största skillnaden mellan Ex_Machina och era tidigare album?

– Den här gången producerade vi albumet själva, det är den största skillnaden. Vi styrde det mesta när det gällde skapandet – det var en tuff uppgift men vi njöt verkligen av det och lärde oss mycket.

Det finns ett koncept på albumet. Ni har beskrivit den röda tråden som “en allvarlig varning om vår framtid”. Vilken är den största faran vi står inför?

– Jag känner att regeringarna försöker kontrollera oss med teknologi. Dessutom observerar de oss. Min vän berättade att hon hade pratat i telefon med en kompis, de pratade om djurfoder. Efter att de hade lagt på fick hon reklam för djurfoder på Amazon. Om det är på riktigt så är det väldigt läskigt och vi måste bli varse det. Samtidigt kan vi inte leva utan våra telefoner och vår teknologi – det är en del av den allvarliga varningen. Något annat vi varnar om är att teknologi underlättar sammankoppling med andra människor, via e-post och sms och sådant, och det innebär att vi inte behöver träffa människor i verkligheten. Jag känner att vi kommer förlora vår mänsklighet och individualitet genom att skrubbas med det teknologiska nätverket.

Ni levererar temat och budskapet genom en sorts sci-fi-universum. Varifrån kommer inspirationen till er värld?

– Det är så mycket … min personliga vision av den är en blandning av Final Fantasy 7, Ghost In The Shell och Devilman Crybaby (de två sista är japanska animeserier, förf. anm.). Albumet handlar om teknologi och människor, alla är anställda av ”maskinen” i historien. Det är också tanken bakom albumtiteln.

Artikeln fortsätter under videon.


Er EP Zion hade också en typ av sci-fi-tema. Vad är det med Crossfaiths musik som sammanfaller så bra med science fiction?

– Vår musik behandlar inte den verkliga världen särskilt mycket, jag tycker det är svårt att få den att passa med verklighetstrogna situationer eftersom vårt musiklandskap ligger långt ifrån dessa. Vi har också alltid tyckt det är roligt att göra musik som gör att vi känner oss annorlunda än andra band, och så älskar vi helt enkelt science fiction som The Matrix, Ghost In The Shell och Blade Runner. Den sortens grejer. 

Hur var det att samarbeta med Enter Shikaris sångare Rou Reynolds?

– Vi ville testa två grejer med låten han medverkar på, Freedom. Dels utmana oss själva genom att blanda in trap music, och dels så behövde vi en åsikt från någon från ett annat land om låtens tema. Texten ställer frågan ”vad är den sanna definitionen av frihet?”. Vi bestämde oss för att fråga Rou eftersom han levererar sina budskap på ett smart, unikt och ilsket sätt. Han gjorde det perfekt.

I början av er musikaliska karriär så gjorde ni covers på bland annat Linkin Park. Nu har ni spelat in en version av deras låt Faint. Hur påverkades du av Chester Benningtons död?

– Det är svårt att säga. Jag är säker på att världen förlorade en fantastisk röst. Jag var så förvirrad av alla känslor och tankar att jag inte kan beskriva hur jag känner med ord.

Vad skulle få er att överväga att spela in material på japanska?

– Vi har aldrig försökt och jag tror inte vi kommer göra det någonsin med Crossfaith. Jag förstår att folk frågar, japanska är trots allt ett väldigt vackert språk.

Lyssna på Ex_Machina här:


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA