Flärdfullt när stilig mikrofonjubilar firar i London

Flärdfullt när stilig mikrofonjubilar firar i London

Längs Wardour Street som löper genom Chinatown, är det trångt när det närmar sig middagstid. En enkel torsdag i november hindrar inte Londons gator från att vara trafikerade, barer och restauranger välbesökta. Dagens sopor ligger i prydliga högar längs med gatan, och vi kryssar alltjämt mellan sopor, Londonbor och turister. När vi inte är fullt upptagna med att se upp för den jäktade trafiken vill säga, en trafik som påminner om The Knight Bus skenande framfart i Harry Potter-böckerna – hårresande. Men när vi slutligen korsar Oxford Street in på Berners Street blir det som av ett trollslag lugnare, framför nummer tio står en välklädd dörrvakt. Han hälsar välkommen, håller artigt upp dörren och vi kliver in i magin.

På femstjärniga The London Edition är det sorl och högt i tak, att hotellet i Soho fått gott renommé för sin personal märks direkt; i receptionen står två solstrålar varav den ena med genuint intresse frågar hur det står till och visar vägen en trappa ner. Att bo här kostar mellan 5000–13000 kronor per natt, gissningsvis är den förstklassiga brittiska servicen en del av det man betalar för.

Källaren på The London Edition är mjukt belyst och inbjudande. En ljuddämpad inramning som påminner om en studio, passande nog, eftersom kvällens event ”The Evolution of evolution” anordnas av anrika akustikföretaget Sennheiser, en av världens ledande tillverkare av hörlurar och mikrofoner för scen- och studioanvändning.

Kvällen till ära ska ett 20 års jubileum firas, för i år är det hela 20 år sedan Sennheiser lanserade sin mikrofonserie evolution, en produktserie som satt en industristandard för livemikrofoner i världen och som till dags datum är företagets mest framgångsrika produktserie hittills.

Innan det hela tar sin början bjuds vi trevliga förfriskningar och tilltugg. I minglet hittar vi inte bara engelsmän utan också mediarepresentanter från flera av våra nordiska grannländer. GAFFA och Hifi-musik får vaja den svenska fanan tillsammans.

Konferencier Jamie Gosney med 40 års erfarenhet inom ljudindustrin, har inte bara turnerat med The Jackson Five, Dolly Parton och Donna Summer, utan även ägt en inspelningsstudio och designat ljudsystem för kända konserthus. Men av denna portfölj märks ingen prestige, och det är med lätt och skämtsam hand Jamie leder kvällens panel; först får vi bekanta oss med pionjärerna och innovatörerna Michael Polten, Martin Fischer och Andrew Lillywhite.

Namnet ”evolution” kom till efter två flaskor vin, berättar en leende Michael Polten, tidigare Director of Customer Relationship Management på Sennheiser men numera pensionär. Polten var involverad i utvecklingen av mikrofoner på Sennheiser, och tillsammans med vad han benämner som ett ”tiger team” bearbetade de marknaden och nådde framgång i det så viktiga musiklandet USA.

Martin Fischer (Senior Product Manager) och Andrew Lillywhite (Customer Development & Application Engineer) med 32 respektive 17 år vardera i företaget, ger oss en bild av resan med evolution; förbättringar och förändringar från G2 och G3 modellen, till nylanserade G4. Att Sennheiser ger support till användarna samt interagerar med kunderna har alltid varit en viktig del i arbetet slår Andrew fast, önskemål om att göra mikrofonerna ”sexigare” har de fått ta del av flikar Martin skrattande in.

Givetvis får vi också en och annan anekdot av panelen, som när Snoop Dogg ledde MTV Europe Music Awards 2007 och hade med sig egna ovärderliga juvelprydda mikrofoner, vilka var en utmaning att hantera. En glimmande mikrofontrend som Michael menar att det var Prince som startade, när han kom med en begäran om att få en guldpläterad mikrofon.

Att det tyska akustikföretaget som grundades 1945 av Fritz Sennheiser skulle bli så långlivat och vida känt får väl kallas en riktig framgångssaga. Idag drivs familjeföretaget Sennheiser vidare av bröderna Andreas och Daniel Sennheiser. Företagshemligheten? Ja, åtminstone en del av den får vi avslöjad när resterande paneldeltagare efter en kortare paus tar plats på scen.

Konferencier Jamie välkomnar nu in Joe Campbell, Monitor Engineer, som just nu jobbar med Adele på hennes turnéer, Pete Malandrone, Guitar Technician åt Dr Brian May (gitarristen i rockbandet Queen) samt Chris Denman, Live Producer & Sound Engineer, på Global Radio.

Joe och Pete delger historier om när märkliga ting påverkat själva utrustningen; alltifrån statisk elektricitet till radiovågor från ett Laser Quest-ställe, men oavsett huvudbry har de alltid fått snabb hjälp av en problemlösare från Sennheiser. Det är också det panelen menar är vad som varit viktigt under åren: support och ett personligt bemötande från företaget. Pete förklarar att han blivit erbjuden produkter som är likvärdiga med Sennheisers men att det inte har spelat någon roll:

– Why would I want something that sounds the same? It’s about the personal touch, no matter what band you are. I can phone them day or night. Personal connection and contact, you can’t function without that. It makes my job easier.

Chris som arbetar med mikrofoner dagligen i studion lyfter fram att han som mikrofonnörd tycker att Sennheisers produkter gör skillnad för själva inspelningen. Men hur svårt är det egentligen att bygga en egen mikrofon? Det får vi svar på när Jamie och panelen tackar för sig. Guidad av två pedagogiska gentlemän, får inbjudna gäster med delvis färdiga byggsatser löda, limma och skruva ihop sin egen mikrofon. Jättekul såklart och inte så svårt som man kan tro, men att sedan få det att låta bra? Det mina vänner, är en helt annan vetenskap.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA