x

”Mycket av konst och musik vinner på det allmänna lidandet”

”Mycket av konst och musik vinner på det allmänna lidandet”

Vi lever i en värld där munhuggande och offermentalitet är vardag. I denna cyniska dystopi väljer hårdrocksbandet Corroded att bejaka bitterheten och skriva en skiva som sätter fingret på samhällets puls. Med självterapi och ett nytt tänk kring skrivandet förklarar bandets ena medgrundare varför hårdrocken sällan är en räkmacka.

Jag tänkte fråga varför ni är så bittra, men du låter så glad just nu att det kanske är fel fråga att inleda med?

– Det finns ändå validitet i den frågan eftersom vi har döpt femte skivan till Bitter, säger sångaren och gitarristen Jens Westin. Vi är egentligen inte bittrare än någon annan men det är väl just det som är problemet. I allmänhet tycks världen vara rätt så bitter. Alla går omkring och tycker att allt är orättvist. Alla andra har det tydligen bättre och man satsar jävligt mycket pengar på att bygga staket istället för att bygga relationer. Vi är inte så pretentiösa att vi har skrivit ett konceptalbum, för så är inte fallet, men precis som med alla tidigare skivor finns det ett tänk bakom helheten. Vi är så pass gamla att vi fortfarande tänker i formen ”album” och precis som vanligt handlar texterna om inte alltför glada saker. Vad texterna betyder för varje enskild individ är däremot upp till lyssnaren att avgöra.

I promotionsutskicket som följde med skivan påpekades det att ni var från arbetarklassen. Hur har det påverkat musiken?

– Ingen av oss har blivit uppfödd med silversked i mun, men det är inte som så att vi kommer från någon arbetarklass à la Charles Dickens böcker. Hårdrocken slår underifrån. Det har den alltid gjort. Hårdrocken är musikens arbetarklass och det är sällan en räkmacka för vår genre. Det finns många fantastiska musiker som man ändå ser ned på och trivialiserar deras musicerande.

Stereotypen av den glada oavlönade kulturarbetaren?

– Precis, kom hit och spela så får ni käk. Nä, den där attityden har alltid funnits inom kultursektorn. Man blir fnyst åt, speciellt om man håller på med populärmusik. Det är däremot en diskussion för en annan dag.

Många forskare har i dagsläget påpekat att vi är duktiga på att ta på oss offerrollen, även i diskussioner där vi aldrig har varit offer.

– Jag tycker det är standard i dagens diskussioner oavsett vad vi pratar om. Den mentaliteten ligger till grund för så mycket i vårt tänk. Det är inte som så att jag är bättre utan jag är lika duktig på att gå runt och känna att jag måste försvara mig, även om diskussionen kanske aldrig har handlat om mig. Den attityden genomsyrar samhället och musiken. Samtidigt är det oerhört tacksamt för oss som håller på med hårdrock där texterna oftast är mörkare, argare och bittrare. Det skulle vara jäkligt svårt att skriva något om allt var frid och fröjd överallt. Mycket av konst och musik vinner på det allmänna lidandet, vilket är väldigt cyniskt att säga. Samtidigt är det inte osant.

Du måste ha varit rätt så förbannad när du spelade in sången.

– Mycket av skrivandet fungerar som självterapi för mig. Jag kan inte tala för de andra men för min egen del får jag ut mycket av min ilska när jag skriver texterna. Jag använder små händelser eller saker som är dagsrelevanta och förstärker dem gånger tio. På så sätt skriver jag av mig och slipper bära på ilskan.

Detta är första gången ni släpper ett album där alla låtnamn bara består av ett ord, vad var tanken med detta?

– Textskrivandet för mig tar generellt sett lång tid. Det är svårt för mig att få ned på pränt vad jag egentligen vill säga. Därför valde jag att använda en helt annan process där vi redan vid riff-fasen döpte låtarna till vad vi tyckte att de lät som. Det fungerade väldigt bra och jag kunde bygga på låtarna baserat på själva berättelsen. Det är som att hitta på bokens slut innan man har börjat skriva första kapitlet. Vi har jobbat med längre titlar innan och nu bestämde vi oss för att hålla oss till ett ord. Vi är mer rakt på sak och det genomsyrar även utformningen av bilder och omslag. Vi hade kunnat fortsätta med vårt gamla koncept, men någonstans letar man alltid efter ny inspiration.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA