Louise Lemón: "En massa skit som blir till en renande process"

Louise Lemón: "En massa skit som blir till en renande process"

Knappt ett år. Så lång tid har det alltså tagit för hyllade Louise Lemón att släppa ett andra album. Visserligen var första släppet Purge en samling av tidigare utgivna EP:s mellan 2017 och 2018, men den här gången har det verkligen gått undan. Och processen ska ha varit så enkel. Ingen ”andra album-förbannelse” här inte.

– Det var väldigt lätt i jämförelse. Både att skriva och att spela in. Hela processen var en helt annan upplevelse och som var full av lust att skapa. Mer intensivt, men mer trivsamt. Man trivdes verkligen i studion och nu jobbade jag för första gången med en utomstående producent vilket var fördelaktigt eftersom han kunde lägga till, dra bort eller bara finnas där, säger hon när vi avslappnat snackar.

Personen hon pratar om är naturligtvis Randall Dunn som är mest känd från att ha skapat musik med legendarer inom genren doom metal som Chelsea Wolfe och Sunn O))))). Han var med och mixade Louises debutalbum, men nu hade han på sig producenthatten. Målet var att skapa en polerad ljudbild, men som samtidigt kunde spegla det mörka i musiken. Influenserna har denna gång varit mer utspridda i form av The Doors, Fleetwood Mac och soul från 1970-talet.

– Vi spelar ju in live så det blir mer äkta. När vi mixade förra plattan så hörde vi tydligt vad som saknades. Det jag skriver är fortfarande en del av min livsprocess och man växer ju som person. Att han fick sätta sin touch på det gav också ett annat sound. Det är mindre skitigt, men fortfarande mörkt.

Nischat – men brett

Musiken beskrivs som ”dödsgospel” och den beskrivningen föddes i början av hennes karriär genom en liverecension. En poetisk beskrivelse av en ganska så svårdefinierad musikstil där ljudbilden både är mörk och släpande, men samtidigt bombastisk och grandios. Därför flockas konsertbesökarna vid hårdrocksfestivaler kring scenen, samtidigt som musiken lockar till sig alla möjliga lyssnare. Nischat, men brett helt enkelt. Begreppet anammades därför av Louise Lemón och bandet för att det satte både fokus på ljudbilden och känslan som infinner sig i kroppen efteråt. Som en renande process som återkommer i kommande albumet A Broken Heart Is An Open Heart.

– Som med förra albumet så är det en ganska mörk touch som handlar om det man går igenom. En massa skit som blir till en renande process i slutändan och med albumets titel så tänker jag att man hittar mer av en acceptans i att det faktiskt inte är farligt att saker och ting är mörka. Det finns något vackert att man kan vila i det.

Skulle du beskriva dig själv en mörk och dyster person?

– Jag skulle väl säga att jag är ganska tungsint och gärna tänker på saker som är sorgsna. Men samtidigt så tror jag inte att jag utåt sett uppfattas som så. Det är väldigt olika kanske det jag utstrålar och vad som händer i hjärnan. Samtidigt är jag en allvarlig person, men glad också liksom, säger hon och skrattar.

Det är i sina känslor som Louise Lemón hittar den mesta inspirationen. Hon berättar att mycket kommer från det som gör ont och som känns starkt. De känslorna är viktiga, men också att vara äkta – både mot sig själv och mot sin musik. Under inspelningen av albumet så användes så kallade vintagemikrofoner och -förstärkare vilket enligt henne själv gjorde uppgiften mycket lättare och som betydde mycket för själva upplevelsen.

– Då behövde ju jag och bandet bara spela och göra det vi gör. Det jag skriver om ska också höras i soundet. Hör man musiken på en bra förstärkare som är byggd på riktigt så finns det en kärna i soundet på ett helt annat sätt. Och det talar ju till en på en annan nivå. Ett ljud blir på ett annat sätt när det är på riktigt. Som att man bygger golv av riktiga plankor istället för av parkett och plast. Vi var ute efter en känsla man inte riktigt kan beskriva, men som man känner i kroppen.

När vi pratar om att blicka framåt så ligger fokus på att lyssna på sig själv som låtskrivare samtidigt som det händer en hel del i hennes liv efter albumets släpp i mars. Bland annat drömspelningar på festivalerna Roadburn och Eurosonic. Musiken ska vara en heltidssyssla för Louise Lemón och på frågan vad som händer efter uppföljaren förvånas jag inte av svaret.

– Jag håller faktiskt på att spela in nytt material eftersom vi blev så inspirerade. Man fick med sig mycket, men nu vill vi nog spela in det på egen hand då det blir på ett helt annat sätt.

VEM? Låtskrivare och sångerska som vill jobba med musiken på heltid och som hyllades för debutalbumet Purge från 2018. Nu aktuell med uppföljaren A Broken Heart Is An Open Heart. Beskriver sig själv som ”allvarlig, känslosam och romantisk”.

VAD? Svårdefinierad genre som är lika luftig och öppen som tung och melodisk. Brukar oftast definieras som ”dark soul” eller ”dödsgospel”. Som en kombination av tung, alternativ rock och ett souldoftande Fleetwood Mac.

VAR? Uppväxt i Uppsala, men som flyttat runt och senast gick flyttlasset till Barcelona. Är nu tillbaka på svensk mark på obestämd tid med planer på att flytta tillbaka till Katalonien ”så snart det är möjligt”.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA