x

"Viva Sounds är noll prestige"

"Viva Sounds är noll prestige"

Viva Sounds är klubb-festivalen som under två dagar kan stoltsera med 30 konserter på sju klubbar i centrala Göteborg. Fokus ligger på att under avslappnade former sammanföra artister med branschfolk, samtidigt som den bjuder allmänheten på spännande ny musik och intressanta föreläsare. Vi ges på så sätt en sällsynt inblick i ett vanligtvis ganska stängt rum, alltså ett hett tips för aspirerande musiker men även perfekt för dig som bara uppskattar en härlig livekonsert.   

Årets upplaga, den tredje i ordningen pågår mellan sjätte och sjunde december. GAFFA tog kontakt med Mattias Tell som varit med sedan början.

Kan du berätta om när och var idén för Viva Sounds kläcktes?

– Nja, minns inte helt men efter att ha besökt många klubbfestivaler under lång tid tyckte jag att vi borde kunna göra ett liknande event i Göteborg. Vi har en fin tradition, tillräckligt många bra scener, och till det både en framåtanda och ett samarbetsklimat som allt skulle kunna hängas upp på. Vi testade 2017 och det gick ganska bra, och 2018 gick det än bättre. I år tyder mycket på att vi höjer festivalens kvalitet ett par snäpp och får fram konceptet än tydligare.

Varför behövs Viva Sounds i Göteborg?

– Mötesplatser behövs överallt och hela tiden, precis som musik, så det rummet vill vi fylla. Varför ska vi härifrån alltid behöva åka till andra platser? Det är dags att folk kommer hit. Även om vi inte har världens vackraste stad så är vi många som inte vill flytta, så då är det ju bara att göra det bästa av saken. Och då är en musikfestival inom ett begränsat område med scener inom promenadavstånd i mörka december en fantastiskt bra idé, allra helst om den kryddas med massa gäster på en konferens i mitten.

Vad skiljer Viva Sounds från mängden?

– Hmm, det beror på vem du frågar och ur vilket perspektiv. Vi har inte tänkt att vi ska skilja oss från mängden, även om vi har en strategi för det vi vill göra – en klubbfestival med grymt bra livemusik för folk att ta del av och en konferensdag som binder ihop allt. En konferens där kontakter kan knytas, där relationer kan starta och där du kan prata med vem som helst. Att vi kör konferensen på Pustervik hjälper såklart till att släppa ner folks axlar, och krymper avstånd mellan upcoming artister och etablerade bolag. Överlag är Viva Sounds noll prestige, vi har sju scener som samverkar kring det här eventet, och nånstans runt 20 partners från både när och fjärran, det är ganska unikt och vackert tycker jag. 
 
Om du får drömma fritt, vad är dina framtidsvisioner gällande festivalen?

– Det låter kanske konstigt, men jag ser knappt längre än till nästa släpp av artister, det är hela tiden något som snor all uppmärksamhet så jag tänker sällan efter på det sättet. Jag hoppas såklart att vi (Westside Music Sweden) får jobba på med detta, att vi fortsätter hitta publik och intresse för programmet i många år framöver och att vi etablerar oss på kartan som en festival värd att besöka och en som anses given för folk i vår närhet att vara med på – så det får vara framtidsvisionen just nu. Att fortsätta, keep on keeping on. 
 
Bekräftade artister till liveprogrammet: Slowgold, Fontän, Red Rum Club (UK), Arvid Nero, Lightning Dust (CA), Linn Koch-Emmery, Pom Poko (NO), Vånna Inget, KÅRP, mimi bay, Planet Caravan (AT), Paul Rey, Dopha (DK), The Bongo Club, Sam Florian, Lea Santee (AT), Nekromant, Baula, Electric Hydra, Dives (AT), Nathan Aeli, Sam Florian, Revenge Prevails - plus ytterligare sju som tillkommer. 
 
Bekräftade gäster till konferensen: Elin Strömberg, P3, Anika Mottershaw, Bella Union, (UK), Carlo Emme, Plan B, Phil Taggart, BBC Radio 1/Vevo, (UK), David Mortimer-Hawkins, Sony Music, Beke Trojan, Neuland Concerts, (DE), Johan Olsson, Warner, Eva van Netten, Welcome to the Village Festival, (NL), Lio Kanine, Kanine Records, (US), My Bergman, Blixten & Co, Mikey Jonns, This Feeling (UK), Sarun Pinyarat, Fungjai Streaming, (TH), James Barker, Mystic Sons (UK) – plus ett helt gäng till. 


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA