x

Linnea Henriksson: "Jag har nog aldrig ljugit så mycket som jag gör i den låten"

Linnea Henriksson: "Jag har nog aldrig ljugit så mycket som jag gör i den låten"

Den omhuldade sångerskan Linnea Henriksson är aktuell med jul-EP:n Till ____ Från____ som följs upp med en landsomspännande turné på temat. Vi satte oss ner med stjärnan och pratade om hur man uppnår julstämning i grådassigt klimat, hur man komponerar julmusik på bästa sätt och om hur högtiden i många fall måste få skava.  

– När jag har blivit tillfrågad i julkonsertsammanhang är det så jävla sällan som det faktiskt har handlat om julen.

Linnea benar ut resonemanget kring att ge sig i kast med att ge julkonserter, hon förklarar att den typiska julkonserten tycks vara en klassisk underhållningstillställning man satt en julig etikett på. Detta blev drivkraften bakom konserterna hon gav på Grand Hotel i Stockholm förra året, som en plattform för att berätta inför en publik om vad julen betyder för henne.  

– Jag ville prata om vad julen var för mig och fick sådan feeling för att jag kände att det fanns en annan approach. Man ska inte sitta och gnälla utan då får man väl se till att fylla på istället och visa “så här tycker jag det ska vara”.  

Vad är då skillnaden på förra årets stående show på grand och den turné som drar fram över landet under december, vad kan vi förvänta oss?  

– Under den turnén vi ska göra nu kommer vi ju spela i konserthus framför allt, inför en sittande publik vilket känns som att man ännu mer kan skapa en musikalisk inramning, som jag vill att det ska vara. Det ska vara lite lugnare och finare på nåt sätt. Jag tycker att man kan unna sig själv att bli lite eftertänksam den här tiden på året så förhoppningsvis blir det fina konserter som plockar upp det. Konserten utgår ju från den julen som jag firar och då blir det lite av min egen repertoar också, för att kunna berätta allt.

Linnea Henriksson går in hur hon vill lyfta det gråa och slasket med gullegullet.

– Det finns vissa jullåtar som jag älskar för att de bara handlar om "it's the most wonderful time of the year” och det är så jävla härligt att tänka: ja, så är det men jag tycker inte att det är så, för när den låten sedan är slut så är det ju fortfarande grått och slaskigt. Där jag bor kommer snön i början på november och syns sedan inte till förrän i februari igen. det är liksom på det viset att den svenska julen är ganska rå och det vill jag lyfta fram. Tillsammans med gullegullet och det fina – jag tycker om den kontrasten.  

Just att få sätta sin egen inramning på konserterna är något Linnea tycks uppskatta.  

– Den här turnén jag gör nu är ju mycket mer på mina premisser, nu får jag göra precis som jag vill och det känns så himla lyxigt bara.  

En del av materialet man bjuds på om man närvarar på ett av de 17 datum Henriksson med band gör, hämtas från den rykande färska EP:n Till ____ Från_____. Skivan består av fyra coverversioner på låtar Linnea tycker anknyter extra mycket till julen samt två egenskrivna låtar, vi frågade om hon kunde guida oss genom processen bakom att skriva musik med så tydliga referensramar.  

– Först märkte jag att jag började skriva mer om att jag är vemodig-och-det-är-mörkt-ute-låtar just för att det är så lätt att vara där och det blir ju så lätt klyschigt när man slänger in julreferenserna. Men det är lite som när jag försökt skriva lyckliga kärlekslåtar. Jag kan inte bestämma mig redan innan att det här kommer bli dåligt, utan jag måste våga skriva det bara.  

Till slut så började Linnea bara lägga in alla julreferenser hon kände till och hittade rim på dem och efter ett tag så hittade hon faktiskt in i det.  

– När jag kände att jag fattade det blev det lite som att jag gjort ett beställningsjobb åt mig själv. När man skriver så tydligt att det här ska bli en jullåt. Inte bara: “vad har jag på hjärtat idag”.  

Linnea fortsätter att fundera kring jullåtar som enligt henne påminner en om människor och platser som funnits kring en tidigare i livet 

– Högtider och kanske julen i synnerhet är så traditionsbunden och allt är som det alltid har varit, då blir det väldigt tydligt vad som har förändrats och det gick jag igång på ganska hårt. En av låtarna handlar väldigt mycket om just det.  

Den andra av de två hemmasnickrade låtarna kom däremot till under andra former, fylld till brädden med föreställningar om det hypotetiska.  

– Man brukar säga att man kommer väldigt nära och det blir ärligt när man sjunger på svenska men jag har nog aldrig ljugit så mycket som jag gör i den låten. Att jag bara ska fira julen med min sambo och skita i familjen och all jävla stress som det innebär att få ihop hela släkten, det kommer jag aldrig våga men det var roligt att leka att jag vågade ett tag.  

Beträffande de fyra andra låtarna på EP:n så beskriver hon urvalsprocessen som tämligen enkel, låtarna är personliga favoriter som Linnea känner en personlig koppling till på ett eller annat sätt.  

– Jag valde att göra det ganska spretigt faktiskt just för att det är så det låter när jag kollar vilken musik jag själv lyssnar på till jul och vilka låtar man möts av ute. Jag kör på två svenska låtar, Jul, Jul och Gläns Över Sjö Och Strand, låtar som jag bara tycker är så otroligt vackra. Jag har en körbakgrund så jag har ju sjungit dem varje Lucia under hela min uppväxt så de sitter liksom i mig så starkt. Sen valde jag även två engelska låtar, Det finns en Joni Mitchell-låt som heter River och det just av anledningen att jag älskar det temat som hon beskriver, allt som kommer med jul och hon vill bara där ifrån på nåt sätt.  

När Linnea jobbade med Johan Eckeborn märkte de att Last Christmas gick att sjunga över River. 

– Då kändes det bara kul att leka med tanken hur man kan göra den på ett annat sätt än liksom 80-tals-bjällra, äh vi ser!  

Hon pratar vidare om låtar som egentligen inte har något släktskap alls men som man ändå kan jobba ihop 

– På en EP är det meningen att man ska kunna lyssna på låtarna i sitt eget sammanhang, just att Last Christmas ska kunna ligga efter Gläns Över Sjö Och Strand och det ska funka. Haha.  

Vidare poängterar Henriksson att Johan Eckeborn har varit instrumental för skivans tillkomst och gör klart att det är deras gemensamma alster.  

– Jag vill gärna lyfta fram min parhäst i det här, Johan Eckeborn, det känns viktigt att säga att det är vår EP, vi har jobbat så otroligt nära varandra. Man har olika titlar när man går in i ett rum. Jag är i grunden en artist eller låtskrivare och jobbar med en producent men det är verkligen ett samspel. Vi gör alla samma i slutändan.  

Hon beskriver vidare Johan Eckeborn tillvägagångssätt: 

 – Jag uppskattar hur det skaver ganska mycket i hans ljudvärldar som han gjort tillsammans med Jonathan Johansson och jag kände att i den här ganska glättiga väldigt photoshoppade julvärlden som jag upplever att det finns väldigt mycket av, att det ska gnistra och så vidare så kände jag att jag vill ta bort allt gnister. Jag vill att det ska vara matt som fan, och där hittade vi en jättefin väg tillsammans.  

6 musiktips för att komma i julstämning med Linnea Henriksson:  

  • River – Låt av Joni Mitchell från albumet Blue 
  • Purple Snowflakes – Marvin Gaye 
  • The Beach Boys’ Christmas Album – Beach Boys 
  • Ella Wishes You a Swinging Christmas – Ella Fitzgerald 
  • Jul, Jul, Strålande Jul – Vilken version som helst som har stämmor 
  • For Emma, Forever Ago – Bon Iver, funkar för den grå svenska vintern.  

LÄS OCKSÅ: My Chemical Romance är tillbaka


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA