x

Om att få stopp på huvudet och må bra

Om att få stopp på huvudet och må bra

Efter att ha spelat trummor under en längre tid fick Adam Öhman ett extremt behov av att börja skriva musik. Mountain Bird arbetades fram. Drivande drömpop i lager av syntar, piano och filmiska gitarrsvep.

– Det var under perioden då min ångest och depression var väldigt närvarande och det var nära kanten. Min pappa och mamma hade precis skiljt sig och min syster bodde inte i Stockholm så jag hade inte direkt någon att luta mig tillbaka på. Det var den första gången i livet jag insåg att ingen kan lösa mina problem förutom jag.

Under den tiden, ettan i gymnasiet, hade Adam Öhman nyckeln till studion i skolan. Han ville inte gå hem, hemma väntade ensamheten. Så han började skriva och producera och använda sakerna som fanns tillgängliga i studion. 

– Utan den möjligheten är jag inte helt säker på om jag varit vid liv idag.

För Adam Öhman handlar allt om ärlighet. Känns det inte, så är det inte bra. 

– Min utgångspunkt är att släppa på alla filter i studion och skriva om det mörkaste jag har inom mig så jag kan funka privat! Lite som att bajsa ur sig mörker, så har min utgångspunkt alltid varit och så kommer den förmodligen alltid att vara. Även om jag till exempel under en period inte har en deadline så skriver jag ändå, för att jag måste, lite som att andas eller äta har det blivit. 

Han pratar om att en viktig del i hans vardag är att få stopp på huvudet och må bra. 

– Det finns ett lite kul exempel med min mamma för hon brukar se på mig när det är för mycket i huvudet. Då brukar hon säga: "Adam har du skrivit något idag"?  För annars blir det som en slags mental förstoppning och då funkar ingenting i min vardag.

Har du annars några tankar kring det estetiska? Hur vill du att din musik ska framställas rent visuellt?

– Svår fråga, men har alltid en tydlig bild i huvudet på hur allting ska framställas visuellt. Det är jag som har grundidéerna och gör art direction sedan får jag hjälp av en designer på skivbolaget som gör till exempel skivomslagen. Men alla lyric-videor och grafisk design gör jag själv. Det är ingen fixad idé att det måste se ut på ett visst sätt utan jag älskar när det visuella kommunicerar med det man hör. Koncept som sitter ihop. Jag tror man bara sätter käppar i sitt kreativa hjul om man bestämmer sig i förväg hur ett helt projekt ska se ut. Så jag gillar att jobba kring koncept på varje släpp, till exempel EP:n som vi släpper nu gillar jag att det sitter ihop rent visuellt med det man hör. Skriver mycket och diskuterar mental ohälsa så då har vi jobbat med ett cleant porträtt som sedan är glitchat/distortat för att gestalta obalansen i något så ytligt som ett cleant porträtt. 

Nämn en stor inspiration som kanske inte hörs så tydligt i musiken, men som likväl är viktig för dig och får dig att vilja skapa.

– Min mamma. Utan tvekan. Hon är den enda som verkligen visat tydligt att hon tror på mig och min musik, speciellt när det väldigt ofta är extremt krävande känslomässigt att försöka vara artist. I och med att jag gör allt skrivande ensam och även nu mesta delen av produktionerna plus att min A&R är baserad i Hamburg och London så blir det väldigt lite kontakt med omvärlden om jag är inne i en skrivperiod. Sen är jag väldigt depressivt lagd så det är ett recept för total panik om ingen finns där och tar ner dig igen. Så jag är verkligen beroende av någon som förstår och känner mig utanför musiken som kan lugna mig och peppa när jag ringer och gråter över att jag aldrig kommer att lyckas med vad jag vill, haha. Så tack mamma!


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA