x

Sorg och trasig kärlek inkapslad i filmisk shoegaze – intervju med I Break Horses

Sorg och trasig kärlek inkapslad i filmisk shoegaze – intervju med I Break Horses

– Det här med att man har oändliga möjligheter att ändra saker är livsfarligt för mig. För då kan jag sitta och pilla i evigheter och ha 20 versioner av samma låt och sen känner man att det är skit, att det var mycket bättre innan. Och det blir snårigt och dumt och tar tid och det är bara mitt fel.

Maria Lindén, mer känd som I Break Horses, reflekterar över sin perfektionism och varför det tagit hela sex år sedan det senaste albumet. Hon är på ett sätt en produkt av sin tid; en artist som skapar merparten av sin musik direkt i sin laptop. På andra sätt är hon däremot en anomali i dagens musikindustri. I en tid när det viktigaste är att allt ska gå fort, jobbar Maria Lindén nästan i motsatt riktning. Musiken ska få ta tid, den måste få ta tid. Båda att skapa och att lyssna på. 

– Jag har lagt ner min själ och hjärta i det här och känner att det är min mest intima skiva hittills. Jag har också jobbat väldigt mycket på att den ska lyssnas på som en helhet. Jag tror att det blev väldigt viktigt för mig när allt ska vara effektiva hittar. Jag har inget emot effektiva hittar, men jag vill göra något helt annat. Det krävs lite tålamod att ta sig igenom skivan, men den gör sig bäst så. Förenklat kan man säga så här: se det som ett fett och genomtänkt DJ-set som behöver lyssnas på från början till slut. Jag hoppas att folk kommer orka göra det, helt enkelt.

Loopade favoritfilmer utan ljud

Mycket av inspirationen till det nya albumet har kommit från filmens värld. Till en början var det inte ens tänkt att bli ett nytt I Break Horses-album, istället var tanken att det skulle bli ett helt instrumentalt album. 

– Jag loopade mina gamla favoritfilmer utan ljud och skapade mitt eget soundtrack till dem. Jag tror att det har påverkat både texter och musiken. Den känns mer filmisk än innan. Det var nog min största inspiration, att ha det visuella också. 

Även det har varit en bidragande faktor till att det nya albumet dröjt. Det var inte förrän långt in i processen som Maria Lindén tänkte om. 

– Det var egentligen inte förrän jag kände att jag saknade text och en röst som det började utvecklas till en ny I Break Horses-skiva. Jag höll på ganska länge, jag hade till och med en instrumental skiva klar. Men så började jag känna att jag ändå måste få säga de här sakerna, jag måste ha en röst. Så började jag omformulera de bitarna, och det tog tid att göra dem till skivlåtar.

Trasig kärlek och död

Warnings, som släpptes i maj, kommer skilja sig från I Break Horses tidigare album, åtminstone om man ska tro Maria Lindén själv. Hon ser aldrig tillbaka, och lyssnar inte ens på sina föregående album.
– Det är det tråkigaste jag vet med artister som gör samma skiva om och om igen och det har alltid varit viktigt att släppa vad jag gjort innan och göra precis det jag känner för, och det har jag gjort med den här skivan också. 

Det är hennes egna erfarenheter och personliga tragedier som spelar en stor roll på det nya albumet. 

– Tyvärr har trasig kärlek och död varit mer närvarande än någonsin för mig och då kunde det inte handla om något annat. Warnings kommer väl av att varje låt är en varningssignal om att något inte står rätt till. Det kändes viktigt att det skulle få vara så.

”En sjuk film av sjuka människor för sjuka människor”

I Break Horses huvudmål är knappast att nå ut till en massiv publik, för Maria Lindén är det istället viktigt att uppskatta de som lyckas hitta till hennes musik. Hur många det är spelar mindre roll. 

– Jag känner att det är menat att de som hittar till min musik gör det. Det är menat att de ska höra den och älska den. Om det sen är tio personer som den kommer betyda jättemycket för så är det mitt ultimata mål. 

Och även om det inte blev något instrumentalt album den här gången, så när fortfarande Maria Lindén drömmen om att någon gång skapa filmmusik. 

Men till vilken typ av film? 

– Jag fascineras av en typ av sorgsnare filmer. Temat för allt jag älskar är en form av forcerad relation mellan trasiga människor. En av mina favoritfilmer är Bad Timing, den var väldigt kontroversiell och beskrevs av skaparna själva som ”en sjuk film av sjuka människor för sjuka människor”. Jag dras väl till den typen av filmer, och skulle säga att det passar att jag skulle göra musik till den typen av filmer. 

VEM? I Break Horses beskrivs ibland som en duo men är i princip Maria Lindéns egna musikaliska projekt. Till sin hjälp har hon Fredrick Balck som hjälper till en del med texter, och spelar trummor på några låtar. I övrigt skapar Maria Lindén all musik på egen hand.

VAD? Elektronisk shoegaze med stora ljudbilder och flera lager, där synten oftast spelar huvudroll.

VAR? Maria Lindén växte upp på landsbygden i Småland innan hon flyttade till Stockholm där hon bodde en längre tid. Men nu har hon flyttat tillfälligt till Malta där hon trivs med det varmare klimatet.

– Jag började må riktigt dåligt i Stockholm, så jag behövde en annan tillvaro. Stockholm är ett rövhål.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA