x

“Framgången var svår att greppa” – Resan med Maple & Rye

“Framgången var svår att greppa” – Resan med Maple & Rye

Maple & Rye är åter albumaktuella. I GAFFAs artikelserie RESAN berättar de om publiksuccé i Göteborg, publikfiasko i Oslo och om en USA-turné där en låt hittade hem – bokstavligt talat.

Spellista efter spellista

– Året är 2017 och vi har precis släppt första singeln från kommande EP:n Nothing Poetic. Vi ska snart genomföra vår första internationella spelning som Maple & Rye och vi promenerar i Hackney, London, tillsammans med vår manager. Plötsligt surrar det till i mobilen. “Hymns Of Poseidon has been added to Indie Highlights”. “Fan vad gött”, tänkte vi. Kul! Mobilen fortsatte vibrera och vi hamnade på en rad olika spellistor och blev lika glada för varje spellista vi tog oss in på. Det här var något nytt för oss. Klimaxet kom när vi någon vecka senare tog oss in bland de tio mest virala låtarna på Spotify i Sverige. Framgången var svår att greppa, ofattbar på många sätt. Hymns Of Poseidon var den andra låten vi släppte ut till världen, så vi var väldigt färska och det kändes som att allt vi gjorde var något helt nytt och fantastiskt. Att låten gick så bra som den gjorde har hjälpt oss extremt mycket. Vi har fått fler spelningar, bättre gage och kanske vet till och med folk vilka vi är, i alla fall här i Göteborg. Så detta är ett starkt minne för oss och kanske det ordentliga startskottet för oss som band. 

Den där låten 

– Efter att Hymns Of Poseidon-hajpen lagt sig började vi givetvis fundera: “Hur går vi vidare från det här?” Det management vi hade då var väldigt nöjda med hur det hade gått för “Hymns” men siktade så klart ännu högre och ville ha en ännu bättre låt. DEN DÄR LÅTEN. Det efterföljande året gick i stort sett ut på att skriva en hitlåt. Många timmar gick åt att göra demos och skicka vidare till vårt management. Men det blev aldrig någon hitlåt (vad vi vet) och vårt fina samarbete med vårt management upplöstes. Naturligtvis väldigt tråkigt med tanke på vår goda relation, men det var nu som vi på riktigt hamnade i förarsätet. Vi hade för första gången på riktigt möjligheten att skapa precis vad vi ville utan att tänka för mycket på att det måste vara “den där låten” vi släpper. Efter det skrev vi en jävla massa låtar, några som definitivt inte kommer släppas, men också ett gäng som är med på albumet vi släppte 29 maj! 

Fyra ögon 

– Vår resa för oss vidare till två oförglömliga kvällar. När vi hade vår första spelning på Pustervik, här på hemmaplan, lyckades vi på något jävla vänster sälja ut stället! Det kändes helt bisarrt i ett så pass tidigt skede i vår musikresa – en fantastisk känsla helt enkelt. Känslan från den kvällen är oförglömlig, men den är samtidigt något som vi sedan den dagen har fortsatt sträva efter att få uppleva igen. Därför blev denna spelning inte bara oförglömlig utan även en stor motivation för oss som band. Jakten på den känslan kommer att fortsätta för oss. En ganska go kontrast till Pustervik-spelningen är ett gig vi gjorde i Oslo. Hymns Of Poseidon hade hamnat på en välbesökt norsk Spotify-spellista och genom att analysera streamingen såg vi att Oslo var den stad som vi hade absolut flest lyssnare i. BRA! Då åker vi givetvis dit och spelar – det lär ju komma hur mycket folk som helst! Fyra ögon. FYRA ÖGON. Två skallar var det enda vi drog till Oslo den kvällen, men vi valde att göra det bästa av situationen. Vi gav allt vi hade under spelningen och de två norrmännen som faktiskt var där gav så mycket tillbaka att det nästan kändes som att stället var fullt. Det här är också en återkommande motivation – att oavsett vilken spelning vi gör och oavsett hur många som är där ska vi alltid göra vårt bästa. Förhoppningsvis var det där vår “all time low” i form av publik och därifrån kan det bara gå uppåt. 

Spelade Monterey i Monterey

– Sommaren 2018 stod vi på Arlandas flygplats med blicken mot Amerikat, som våra goa göteborgska farfädrar hade sagt. En riktigt surrealistisk känsla – vi ska åka till USA och lira musik, fan va sjukt! Väl på plats spelade vi på lite olika ställen men vi hittade framför allt en fantastisk gemenskap och motivation som blev en viktig ingrediens för albumets uppkomst. Vi hade av någon anledning skrivit en låt som heter Monterey, vilket är en hamnstad i Kalifornien. När vi bilade längs Highway One på Kaliforniens kust var vi då, såklart, illa tvungna att åka förbi och se vad det är för stad vi skrivit om egentligen. Vi var hungriga, vi var trötta och det var kallt och blåsigt, men trots detta spelade vi envetet in en video på stranden. Vi spelade låten Monterey i Monterey. Det kändes bra att ha fått gjort det på något sätt. Som att låten fick vara hemma en stund. Resan fortsatte vidare till Los Angeles där vi återigen hamnade i en diskussion om en stad vi inte varit i, men valt att döpa en av våra låtar till – Pretoria. Efter att vi spelat låten på en bar på Sunset Boulevard, hörde vi plötsligt en sydafrikansk dialekt utbrista: “Why did you write a song about Pretoria? It's a fucking shithole!”. Även efter de väl valda orden hade vi såklart ändå gärna åkt till Pretoria för att kunna göra ett eget uttalande om staden. Men det är rätt långt och vi har inte direkt haft vägarna förbi än, vilket är bra för plånboken, men sämre för historien. 

Laget 

– Tillbaka i Sverige började vi vårt sökande efter kompetenta och härliga personer att arbeta med, då vi var sugna på att spela in ett album. Vi träffade Sebastian på Love Street i Oslo som förutom att vara vår PR-guru, också är en fantastiskt fin människa och vän till oss. Vi prickade, efter många långa månader, helt rätt genom att krita på ett skivkontrakt med Icons Creating Evil Art. Det är en ynnest att få jobba med personer som är så duktiga på vad de gör. Dessutom är de otroligt trevliga och fina människor. Många snackar om att det är lätt att tappa ens identitet när man sajnar med ett skivbolag. Vår upplevelse är verkligen motsatsen; att både få professionella råd och samtidigt känna att man bygger fina relationer med fantastiska personer är en jävla lyx och vi tycker snarare de hjälpt oss att hitta vår identitet och bygga vidare på den! 

Se musikvideon till låten Rebel's Run:

SENASTE: Aviciis liv blir interaktivt museum


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA