x

Daya: “Jag vill ta tillbaka kontrollen över begreppet bad girl”

Daya: “Jag vill ta tillbaka kontrollen över begreppet bad girl”

Grace Martine Tandon, eller Daya som omvärlden känner henne som, har äntligen hittat hem. Och det är inte i Montana, som man kanske kan tro om man lyssnat på hennes senaste singel, utan i sitt eget skapande. 

Efter att ha slagit igenom med dunder och brak redan som 16-åring, släppte Pittsburgh-födda Daya sitt bejublade debutalbum Sit Still, Look Pretty under 2016. En smällkaramell av snyggt producerade popdängor, alla signerade samma tajta team som verkligen knäckt koden för vad som flyger på radiolistorna. Men det var aldrig så som Daya själv hade förutsett sin karriär – och när hon nu är tillbaka med ny musik är det inte bara under nytt skivbolag, utan med en helt ny karta över vägen hon vill gå med sitt artisteri.

– När jag slog igenom var jag väldigt ung och helt ny i branschen och såklart så lär man sig nya saker och växer som person, desto äldre man blir. På den tiden var jag väldigt influerad av personerna som jag skrev ihop med. De hade den där popformeln utstuderad redan som jag sedan själv har försökt att bryta ned essensen av under de senaste åren. Det var såklart bra grejer att ha med sig i huvudet, men jag tycker inte att det är det som ska vara den främsta influensen för ens låtskrivande. Och det känns som om det var något som verkligen höll mig tillbaka i början, att jag var tvungen att hålla mig inom den där noga utstuderade mallen.

Daya är mer än den där mallen och pratar om att konstant söka ny inspiration.

– Med varje låt så försöker jag utmana olika genrer och inkapsla influenser från olika artister, för jag har aldrig varit en person som har tyckt om att binda mig till enbart en sak. Jag har aldrig vetat exakt vilket sound jag vill ha för ett helt album.

FRÅN NYKOMLING RAKT UT TILL DE STORA ARENORNA

När det väl rullat igång så gick det fort för sångerskan. Samma år som hennes bejublade debutalbum kom sålde hon åtta gånger platina tillsammans med The Chainsmokers på succésingeln Don’t Let Me Down. Och även om hon bedyrar sin eviga tacksamhet över den perioden av sitt liv, som lät henne stå på scen framför flera hundratusentals konsertbesökare världen över, så medförde även den nyfunna platsen som en favorit hos fansen och kritikerna en viss press inför hennes fortsatta musikkarriär.

– Det var verkligen game changing och en stund i mitt liv som fick allt att vända. Det ledde mig raka vägen till Grammys och in i en virvelvind av roliga upplevelser – och jag kan bara se tillbaka på det som en rolig del av mitt liv. Men jag tror ändå att jag kände en viss press och vissa förväntningar tidigt. Det är nog en av anledningarna till att det tagit mig så många år att följa upp min första skiva. 

Men hur känns det då att nu slutligen följa upp debutskivan?

– Det är klart att det skulle vara härligt att släppa ytterligare ett album som uppskattas av kritikerna – men numera handlar det inte om att skriva för att göra andra människor nöjda. För då skulle de inte vara autentiskt för mig. Jag befinner mig i en väldigt glad och självsäker period av mitt musicerande och jag älskar min egen musik, vilket jag hoppas att andra ska känna av och att det ska få dem att älska den. Men om de inte gör det, så är det okej. Det är svårt att komma dit, för det är så mycket press från skivbolag och utomstående kritiker. Det är svårt att stänga ut det, men jag är också så lyckligt lottad som är omgiven av kreativa människor som stödjer mig och mina visioner.

TAR TILLBAKA BILDEN SOM PROBLEMATISK

Med singeln Bad Girl, som släpptes i början av året, visar Daya upp denna nya och självsäkrare sida av sig själv som artist. Med texten tar hon bladet från munnen, för att vända på perspektivet av att som kvinna i musikbranschen klassas som problematisk när man kommer med egna initiativ och idéer. Samtidigt som hon vänder på begreppet och synen på vad som för en kvinna anses vara problematiskt, men för en man snarare är en åtråvärd egenskap.

– Det handlade i mångt och mycket om att jag ville ta tillbaka kontrollen över begreppet “bad girl”. För det känns som om att det så ofta tillskrivs kvinnor som är svåra och problematiska på sina arbetsplatser, vilket är något jag själv också har upplevt i musikindustrin. Särskilt på låtskrivarsessioner har jag kunnat känna att jag har överskridit vad som är okej för mig att tycka och göra, genom att stå upp för mig själv och säga vad jag tycker. För att jag enligt andra bara varit menad att berätta min historia och sedan hålla käften, medan de andra skrev låtarna åt mig. Och det tror jag inte hade hänt om jag var en kille.

Med låten vill hon vända på perspektivet av den där åtråvärda och promiskuösa personen som en bad guy porträtteras till att vara. 

– Att bara vilja ha en one night thing som kille, det har varit en så åtråvärd sak inom populärkulturen och det ville jag vrida på – och då göra en bad girl till samma typ av eftersträvansvärda karaktär. Och det har nästan varit surrealistiskt att se det stöd jag fått världen över, när jag på det här sättet tagit kontrollen över mitt eget artisteri och min egen kreativitet.

Vem? Daya, eller Grace Martine Tandon som hon egentligen heter, slog igenom för den breda publiken 2016 – med sitt bejublade debutalbum Sit Still, Look Pretty och som rösten bakom The Chainsmokers jättehit Don’t Let Me Down.

Vad? Aktuell med nya EP:n The Difference där hon bryter sig fri från tidigare mallar – och utforskar alla de genrer och influenser som hon förut inte känt att branschen tillåtit henne att förkovra sig i. 

Var? Född i Pittsburgh, Pennsylvania har 22-åriga Daya tagit sig själv och sin musik ut över hela världen.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA