x

Sex, kärlek, fulsnygga samplingar och klassiska trummaskiner

Sex, kärlek, fulsnygga samplingar och klassiska trummaskiner

R&B-artisten och producenten Diza Guava debuterade med en syntig och sårbar EP i mars 2020. GAFFAs skribent var tidig med att hylla och Diza kom senare att bli en av kandidaterna i GAFFA-Prisets “Årets Genombrott". Soulkonnässören Josef Park från Karlstad har under det senaste året börjat göra sig ett namn på den nordiska undergroundscenen med sin mix av svensk soul och hiphop. Tillsammans har de nu släppt den alldeles strålande Guava Juice EP som handlar om olika aspekter och faser av intima relationer. Förälskelse, harmoni, tillit, kommunikation, missförstånd och breakup. 

Samarbetet tog vid via Instagram och telefon för att duon sedan skulle flytta ihop.

Josef: – Vi började skriva och skicka musik till varandra efter att jag hört Dizas debut och berättat i ett DM hur grym jag tyckte att hon var. Vi klickade på något sätt direkt och diggade musiken vi skickade till varandra. Det var nog rätt ovanligt för båda att känna igen sig så mycket i någon annan musikskapare. Vi började ringa varandra och prata i timmar varje dag om allt möjligt. Livserfarenheter, relationer och såklart musikdrömmar. 

Diza: – Det kändes lite som att vi räddade varandra från ensamheten som det kan innebära att vara independent artist, och det fanns definitivt en stark attraktion mellan oss. Vi hade skickat några demos till varandra och det kändes som att det var dags att ses och jobba ihop. Josef kom hem till mig och vi satte upp en liten studio-setup i mitt vardagsrum över en helg. Där spelade vi in vår första gemensamma singel Förgätmigej och namnet Guava Juice föddes, en mix av våra namn och styles. Efter en månad av intensiv kontakt var det som att olika livshändelser sammanföll: jag hittade en lägenhet i Malmö (eftersom jag skulle börja plugga på Spinneriet, där Josef även hade gått tidigare) och behövde en roomie, precis samtidigt som Josef och hans sambo gjorde slut och han behövde nytt boende. Så vi såg vår chans att flytta ihop och börja göra musik tillsammans på heltid, och tog den!

Jag måste säga att ert sound på riktigt sticker ut i det vanliga flödet, och sjukt snyggt producerat! Vad hade ni för inriktning för att sticka ut ur mängden? Fanns det några "detta ska vi jobba efter"-punkter?

Josef: – Tack, vad fint att du tycker det! Jag tror att grejen är att vi inte försökt att låta som någon annan men heller inte undvikit att låta som någon annan. Vi har bara gjort musik vi själva vill lyssna på. Det är en mix av saker vi gillar. Sex, kärlek, fulsnygga samplingar, gitarrer, cello, syntar, körsång och klassiska trummaskiner. Jag har växt upp med att studera rock- och soulmusikens historia och har spenderat många timmar med att härma och återskapa sound, men när jag ska skapa eget material så blandar jag beståndsdelar av musik som jag älskar för att det ska bli något nytt, samtidigt som jag använder mig av ljud och andra element som varit en del av soul- och hiphophistorien för att hedra det som varit. Det är som att framtiden finns i det gångna. Vi använder ofta ordet “retrofuturism” för att beskriva vår musik. Jag tror att många missar att man som producent kan vara en sorts trollkarl och blanda sin egen brygd av ljud och teman. Om man vill skapa, måste man göra något nytt. Annars skapar man inte. Man fastnar i att imitera och blir lätt en del av trender och klichéer. Så idag är det lätt att sticka ut när man är kreativ, medveten och funky.

Diza: – Alla människor kan skapa nya och unika saker. Det ligger i vår natur. Som barn är vi väldigt inne i det kreativa och lekfulla tänkandet, men allt eftersom vi växer upp får vi regler och begränsningar att förhålla oss till, så då måste vi träna oss i att tänka utanför ramarna för att inte fastna i loopar som andra redan karvat ut sedan tidigare. Men själva utstickandet i sig är ingenting som vi medvetet fokuserat på under skapandet av Guava Juice EP. Om det är någonting vi aktivt strävat efter så är det att göra den funkigaste, roligaste och sexigaste musiken vi kan. Det är en fet bonus att du tycker vi har något eget att komma med!

Välj gärna ut en låt eller en del av en låt på Guava Juice EP som ni är extra nöjda med.

Josef: – Diza spelar cello på Du & Jag – en trapinfluerad soulballad. Blandningen mellan hårda trummor, autotunad sång och cello är så jävla cool!

Diza: – Jag älskar ackordföljden tillsammans med groovet i bryggan på Space, den glidiga basgången och Josefs sång som svarar varandra i hans vers på Print Screen, och när beatet droppar på Du & Jag. Favoritrader är “Vill du ha Space, jag kan va din rymdstation” från Space och “Vill du inte veta av mig honey, låt mig veta jag kan dra med Kanye” från Förgätmigej.

Hur inleder ni helst en ny låt?

Diza: – Oftast har det börjat med att någon av oss haft ett beat eller att vi skapat ett beat tillsammans. Musiken har alltid kommit innan texten.

Josef: – Vi diggar att göra vartannat pålägg. Nån lägger en synt, sen lägger nästa ett trumljud, sen lägger nån en bas och så vidare. Vi bygger gärna tillsammans utan plan och låter musiken växa fram på ett jammigt sätt. 

Diza: – Grunden till Space skapades på det sättet, genom en ”dogma” som de kallar det på Spinneriet på Glokala Folkhögskolan här i Malmö där vi båda pluggat Urban musik. Det innebär att en skapar musik utan att värdera och reflektera så mycket under 45 minuter. När vi hade gjort beatet till Space, en kväll i november, blev jag helt obsessed med det och strukturerade upp projektet för att övertyga Josef om att låten skulle proddas klart och vara med på EP:n. Det ironiska var att det sedan mot slutet var Josef som var astaggad på Space och satt och pillade med detaljerna in i det sista. 

Diza: – Det är väldigt sällan vi har en tydlig plan med vad en låt ska ha för karaktär eller budskap innan vi skapar den. Enda gången det har hänt var nog med Du & Jag där jag kände att EP:n behövde en låt som var lite mer eftertänksam och inte lika energisk som de andra. Jag visste att jag ville ha cello, körpaket och ett sårbart, lite nostalgiskt tema. Så jag skapade en grund för den och presenterade för Josef, som nappade direkt och skrev sin vers på tåget hem från Karlstad. Det var kanske den låten som tog form mest naturligt, vars process varit minst smärtsam. Förutom när vi skulle lägga körerna i första versen. Då hade vi båda mentala breakdowns och låg och grät för att det tog så mycket kraft och energi av oss att göra det så bra som vi ville ha det. Det tog typ en vecka. Men det blev fett till slut trots allt!

När känner ni att en låt klar då?

Josef: – Låten är klar när allt är supertajt, texten är on point och det svänger utav helvete.

Diza: – Vi är båda ganska perfektionistiska och dominanta av oss i vårt skapande, och det har varit en krävande process att färdigställa låtarna och göra oss båda nöjda. Låtarna har i princip varit klara när Josef tyckt att det varit svintajt, jag tyckt att det låtit helt rent och produktionerna känts detaljrika och fylliga utan tomrum.

Man brukar prata om tursamma missar eller happy accidents. Kan ni nämna då ni med er musik har varit med om en sån tillfällighet?

Josef: – När vi skapade Du & Jag så experimenterade vi med att vända på Dizas sångtagningar och spela dem baklänges. En fras lät så jävla fett så det blev klimaxet i versen, precis innan beat-droppet. Det var bara en tillfällighet att det passade så bra!


Diza och Josef kommer under den närmaste framtiden att fokusera på sina soloprojekt. Diza i Malmö och Josef i Göteborg. Båda är inställda på att jobba med var sitt album. Men chansen är ändå stor att de kommer att involvera varandra i sina egna projekt, “eftersom vi samarbetar så bra”. De planerar även att gigga tillsammans.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA