x

KRÖNIKA: Tänk på klubbdöden

KRÖNIKA: Tänk på klubbdöden

I ett glädjerus står vi nu medan kommande konserter sköljer över oss. Det har gått så långt att albumaktuella band får ställa sig vid sidan av mindre albumaktuella band och artister som står i förtur på grund av tidigare inställda turnéer. Det är som det är, vi betar av och alla ska få höras framöver, men jag vill bara slänga in en liten brasklapp: tänk på klubbdöden. 

Så sent som 2019 diskuterade vi vitt och brett fenomenet. I ett längre reportage signerat GAFFAs Frida Lindström pratade Joppe Pihlgren, verksamhetsledare på Svensk Live, om ett problem som i första hand var huvudstadscentrerat, men som på nåt sätt känns världsligt i hur den bekväma personen bara blir bekvämare och vill köpa sig lugn och ro.

“Man måste förstå livemusikens betydelse och vad den bidrar med. Det är en viktig del av kulturen som dels bidrar med kultur i sig själv, men också med besöksnäring, arbetstillfällen för artister, internationellt utbyte och skatteintäkter”, sa han lika välformulerat som torrt och satte fingret på vad det handlar om – om man vill nå ut till de som kanske bryr sig mindre om musiken, men mer om ekonomin.

För även om vi nu står och älskar varje minut av att landet börjar öppna upp sig igen så får vi inte glömma den epidemi som kom före pandemin. Stockholm är ett extremfall, men i andra större städer ser vi faktiskt konkreta lösningar på hur vi förhindrar denna “tystnadskultur” och jobbar för levande gator. I Malmö har man klubbat igenom förslaget om en så kallad kulturljudzon som placeras i och kring Sofielunds Industriområde.

Industrins-, fritidslivets- och kulturlivets behov av att bullra har givits företräde framför inslag av störningskänsliga verksamheter som bostadsetableringar. En kulturljudzon har etablerats och blivit ett självklart inslag i planeringen. Det gör att konsertljud med mera kan bullra i symbios med industrin och transportbuller under kvällar och helger”, som det står i stadens framtidsvision. Projektet ses som en “testbädd för en ny typ av innerstad baserat på produktion, kultur, musik, sport, utbildning och återvinning.”

Även i Göteborg lobbas det för en liknande kulturljudzon runt Ringön. Nu är det bara upp till resten av Sveriges halvstora som stora städer att se över sin situation.

Men vid sidan av storstädernas buller kommer man ju inte ifrån att det är desto knepigare att hålla liv i en livescen i mindre städer. Fler mindre klubblokaler behövs, vi behöver generösa bidrag för att hålla kulturen på rimliga kostnadsnivåer så att vi håller kvar den målgrupp av musikfans som kanske hellre tar tåget till närmaste storstad för att stilla sin livehunger. Jag om någon vet vad det handlar om. Under några år styrde jag med en popklubb i Borås och det hade aldrig varit ekonomiskt möjligt utan diverse stöd som “Turnélistan” med subventionerade priser på turnéaktuella artister. En förmån riktad till ideella kulturföreningar och som gjorde det möjligt att boka akter som Miss Li, Markus Krunegård och Doktor Kosmos.

Men det krävs än mer för att Sverige i stort ska bli levande. Varför inte lära oss av pandemin? En konsert behöver inte locka till sig 150-200 personer. Man kan istället gå in med kostnadseffektiva lösningar för att lättare gå break even och även ge artisten en skälig lön. Tänk avskalat – för så länge det är live och direkt så får vi magin på köpet. Här kommer Danmark in i bilden med initiativet Low-Fi Concerts där artisten tillsammans med lokala företag mer förmånligt får dela på kakan. Det är en förhållandevis trygg ekonomisk lösning som också baseras på begränsning. En konsert har nämligen ett tak på 50 betalande. Visst var konceptet klippt och skuret för pandemin men faktum är att det lanserades innan covid-19 tog över och som idé är den lysande och i perfekt symbios med det vanliga turnétåget som gärna glömmer av Sveriges byar. För visst finns det väl en charm i att få se en upcoming artist göra sig hörd på ett mysigt kafé i den lilla byn Sverige glömde. 

Med det sagt och med pandemin (förhoppningsvis) bakom oss – nu är tillfället att göra hela Sverige mer levande igen. Vi måste börja se mer än våra storstäder och det är din förbannade plikt att gynna din närmaste eldsjäl.

KRÖNIKA: Neutral musik som majoriteten förstår


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA