x

Islands-inspirerad elektronikadebut

Islands-inspirerad elektronikadebut

Debutalbumet "Moving Parts" släpps i Sverige den 11 februari och är co-producerad av Valgeir Sigurdsson i välkända Greenhouse Studios på Island, där artister som Björk, Maps och CocoRosie tidigare hållit till. Texterna tar avstamp i personliga erfarenheter och nyhetsrelaterade ämnen, men oavsett vilket så är Mr. Fogg mån om att bibehålla mystiken i sina texter och har ofta två eller tre synvinklar i dem. Han börjar helt enkelt att sjunga ur någons perspektiv för att sedan skifta till någon annans. Musiken i sin tur låter som storslagen, intelligent elektronika med en känsla av isländsk pop.


Musikvideon till Answerphone är inspelad i en enda tagning, kan du berätta mer om den?
– Det var helt galet. Vi hade bara en timme på oss att spela in, så vi förberedde i flera veckor och begav oss sedan till Trafalgar Square i London.  Det blev en väldigt intensiv timme och människorna på plats är helt vanliga förbipasserande. Vi använde oss varken av skådespelare eller någon filmredigering.

Är du nöjd med resultatet?
– Ja, jag hade en klar vision av hur det skulle se ut innan och jag pratade med flera olika regissörer. Men det var precis som med musikproducenterna jag jobbade med innan, att de kom med sina egna idéer hela tiden och försökte ändra för mycket. Men jag visste vad jag ville och det var frustrerande att det tog så lång tid att få det gjort på mitt sätt, men såhär i efterhand är jag väldigt nöjd med resultatet. Jag är mån om att få saker gjorda på mitt sätt och har alltid gjort det mesta på egen hand eftersom jag är en soloartist. Därför blir det svårt att överlåta kontrollen åt andra. Det är bara störande om folk ska komma och lägga sig i och ändra mina idéer från grunden, som de försökt med förut.

Hur var det då att jobba med Valgeir Sigurdsson?
– Det funkade perfekt! Jag ville ha hjälp av en producent, men bara till att finslipa mixningen lite. Det var väldigt frustrerande att hitta någon bra producent, för det var ständigt samma historia som innan och ett rent slöseri med tid. Men jag åkte till studion i Reyjikavik på Island och provade en sång med honom i somras och det gick hur bra som helst! Han förstod precis.

Vad tycker du om den elektroniska musikscenen?
– För två, tre år sedan var det mest gitarrbaserad musik som indierock på radion, speciellt i England och många började tröttna på det. Numera spelas det nästan uteslutande elektronisk musik på radion. Problemet är bara att alla håller på med det. Inte bara folk som verkligen brinner för det utan även personer som mest bara gör det för att det är inne. Det fina med elektronisk musik är den stora möjligheten att skapa vilket sound som helst, det finns bokstavligt talat inga gränser. Men samtidigt är det synd, för många utnyttjar det bara för att låta som Human League eller något. Sammanfattningsvis känns det som att elektronisk musik har blivit all musik, för alla använder sig av den mer eller mindre.

Så i vilket syfte gör du själv musik?
– Helt enkelt för att jag gillar det. Det är något jag hållit på med ända sedan barnsben så det faller sig helt naturligt för mig. Jag har ett stort behov av att uttrycka mina tankar och känslor, och det är syftet med mitt skapande. Jag har aldrig haft stora ambitioner som att förändra världen eller så. Det enda jag vill är att göra bra musik. Varje gång jag gör en låt strävar jag efter att göra den bästa låten i världen och jag har uppenbarligen fortfarande inte kommit så långt, men det är mitt mål. Och vem vet, till slut kanske jag lyckas? Jag vill att alla som lyssnar får gåshud av min musik.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA