x

Den Stora Vilan: ett rockkollektiv i förvandling

Den Stora Vilan: ett rockkollektiv i förvandling

Två sjättedelar av Den stora Vilan, Thomas Frank och Truls Mörck, sitter vid ett av borden i ett gammalt vattentorn som gjorts om till kafé. 360 gradersutsikten visar upp ett regngrått Göteborg. Truls har jeansjacka och en sjal runt halsen, Thomas en mörkblå Helly Hansen och mössa. Var sin lättöl framför sig på bordet. Nära framför dem ligger också släppet av bandets andra studioalbum, Förvandling. En skiva som de beskriver som mörkare i färgerna och mer sammanhållen än föregångaren.

– Det saknades något på förra plattan som vi ville ha med den här gången. Inte lika mycket akustiska gitarrer utan ett tyngre och mer elektriskt sound. Den Stora Vilan bildades genom en sammanslagning av medlemmar från två band i upplösning, Lava och Mammas Havre. Båda konstellationerna hade mest sysslat med instrumentalmusik, något som kontrasterar mot Den Stora Vilans musik, där sången tar mycket plats.

– Det kändes som vi hade tagit den instrumentala grejen väldigt långt redan. Det blev en ny utmaning att börja sjunga tillsammans. När vi börjar spela en ny låt sjunger den som skrivit texten och blir en sorts berättarröst men sedan försöker vi få in körer och kanske ge en vers till någon av de andra, säger Truls.

Vilka för- och nackdelar finns det med att vara så många i bandet?
– Sex personer är en sorts maxgräns, om det kommer med fler måste någon ta en ledarroll för att det ska gå att kommunicera med alla, säger Thomas. Ljudbilden blir ju väldigt rik, det uppstår en komplex väv av fyra, fem melodier mellan oss när det är som bäst. 

– Det går också att slappna av i det och hamna i ett tillstånd där man lyssnar på vad de andra gör, ta ett steg tillbaka, tona ner och liksom låta ett tillfälligt band uppstå på andra sidan scenen och njuta av det, förklarar Truls.De båda bandrepresentanterna berättar hur de kan känna igen sig i delar av det klassiska rockbandet Grateful Deads historia, bland annat i hur communityt omkring bandet varit avgörande.

– Vi har en bredare bas att stå på än bara bandet, man känner nån som tycker det är kul att bygga upp en scen eller har en egen idé för en video och gärna vill göra det, istället för att som band köpa det och posa fram något i en fotostudio, säger Thomas. Hans bandkamrat fyller i:
– Vi fascineras av Grateful Deads historia och kan identifiera oss med deras relation till sin publik, deras toppar och misslyckanden. Dessutom startade de också i instrumentalmusiken.

Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA